Throwback ; de gemene tiener 

Bijna dagelijks komen er bij mij in de winkel meerdere tienermeisjes met hun moeder shoppen. En soms hoor ik deze meisjes zo snauwen tegen hun moeder dat ik me daarover weleens verbaas. Tot ik een soort flashback met schuldgevoel kreeg , was ik zelf ook ooit zo’n tienermeisje ? 

Opstandig

Ja soms was ik ook zo’n tienermeisje. Die haar cijfers verborgen hield omdat ze wist dat papa en mama boos en teleurgesteld zouden zijn dat ze een onvoldoende had. Die smoesjes bedacht waarom ze te laat thuis was. Ik was , naar mijn idee, niet een vreselijke tiener en heb nooit iets dramatisch ergs gedaan. Maar ik was zeker ook zo’n meisje die snauwde of schreeuwde tegen haar ouders. En die dacht dat het gras aan de overkant veel groener was. En zeker niet altijd besefte hoe goed ik het had. En hoeveel mijn ouders eigenlijk voor mij deden , hoe lief ze waren ( en zijn ! ).


Volwassen

En nu , nu ik bijna 27 en volwassen ben besef ik dit soort dingen. Ik heb een geweldige jeugd gehad met geweldige ouders. Ze hebben altijd alles voor mij gedaan en ik hoefde maar een kick te geven en ik kreeg het. Ja ik heb het heel goed gehad. Dat besefte ik als tiener echt niet altijd. En ja soms als ik in de winkel ook zo’n tienermeisje tegen haar moeder hoor snauwen houd ik me in. Eigenlijk zou ik willen zeggen ; niet zo lelijk doen, je moeder bedoeld het goed en wil het beste voor jou. En op sommige van dat soort momenten voel ik me weleens schuldig en wil ik eigenlijk al het lelijks terug nemen wat ik ooit heb gezegd tegen mijn moeder.

Wacht maar tot je zelf een kind hebt

Deze zin hebben we allemaal minimaal een keer naar ons hoofd gekregen toch ? En nu is het zover ; ik heb zelf een kind ? En gaat deze ook lelijk tegen mij doen ? Vast ook wel , elke puber doet weleens lelijk. De een wat meer dan de ander. Maar gelukkig voor mij is hij nog maar net 1 en duurt de puberteit nog heel lang. Dus ik maak er nu zo vaak mogelijk gebruik van als hij wil kroelen en kussen ! Want die tijd krijg je nooit meer terug.

Aan alle pubers :

En tot slot wil ik me richten op al deze pubermeisjes en jongens en ze vertellen dat ze niet zo lelijk moeten doen tegen hun ouders. Ze hebben het beste met je voor ( ook al voelt dat soms anders ) en doen veel meer voor je dan jij denkt. Respecteer ze en wees lief voor ze ! Dat maakt je leven ook zoveel makkelijker !

Geef een reactie

