Enigst kind, zielig ? 

Laat ik beginnen met het antwoord ; NEE ! En ik kan dit uit eigen ervaring vertellen. Waarom ? Dat vertel ik je in deze blog. 

Zielig

Als enigst kind hoor ik dat heel vaak ; ah dat is toch zielig. Zo heb ik het nooit ervaren. Zelf ben ik zowel enigst kind als enigst kleinkind, en ik vond ( vind ) het geweldig ! Veel mensen hebben altijd een bepaald beeld bij een enigst kind , dat je altijd alleen bent en dat het zielig is.

Beter verwend dan verwaarloosd

De bekende uitspraak van een van de Gooische meisjes , en zo waar ! Ja ik moet toegeven dat ik zeker verwend ben , maar kan dat kwaad ? Ik vind van niet , vaak kreeg ik wel wat ik wilde en als ik het niet van mijn ouders kreeg ging ik naar opa en oma. Maar ik weet ook heel goed dat we geluk hadden dat we het goed hadden en dat er mensen waren die het veel minder hadden. En mijn ouders leerde me ook dat je met hard werken geld verdient. Ik ken de waarde van geld dus zeker wel en werk er inmiddels zelf hard voor. Maar nee ik denk niet dat het kwaad kan om je kindje te verwennen , alleen maar heerlijk toch als ouders als je je kindje alles kan geven.

Als mijn ouders moesten werken ging ik dan ook altijd lekker naar opa en oma , samen met hen ging ik dan leuke dingen doen. Omdat ik maar alleen was konden ze me makkelijk overal mee naar toe nemen. We gingen lekker uit eten of naar de speeltuin, de dierentuin en Efteling konden natuurlijk ook niet worden overgeslagen. Mijn opa en oma zeiden ook altijd ; het is dat je alleen bent en daarom kunnen we dat allemaal doen en geven.

Alleen ?

Of ik dan als enigst kind altijd alleen speelde ? Nee. Er kwamen vaak vriendinnetjes spelen of ik ging daar spelen. Vriendinnetje M. moest vaak overblijven , maar mocht dan vaak bij ons komen eten. En hetzelfde geldt voor de vakanties , we gingen vaak ver weg op vakantie maar dan maakte ik ter plekke gewoon vriendinnetje. Of ik speelde gewoon lekker veel met papa en mama. Het leuke was dat mijn ouders me doordat ik alleen was vaak meenamen op verre reizen. Hierdoor heb ik dus op jonge leeftijd al veel van de wereld gezien , daar ben ik ze echt dankbaar voor !

Ruzies

Het klinkt heel gezellig hoor met meerdere kinderen zijn , maar hoe zit dat later als je groot bent. Ik ken talloze broers en zussen die volwassen zijn en knallende ruzie hebben en elkaar niet meer spreken. Natuurlijk zijn er ook veel waarbij het goed gaat en heel leuk is. Maar ik ken veel voorbeelden dat het mis gaat en dan denk ik oh heerlijk dat ik alleen ben. Ik ben graag op mezelf met mijn gezin en hoef al dat gedoe van familie en mensen wekelijks over de vloer niet. Laat mij maar lekker mijn ding doen !

Jayden 

Nu ik zelf een kindje heb krijg ik ook vaak de vraag of ik een tweede wil. Je mag nooit nooit zeggen maar nee wat mij betreft houden we het bij Jayden. En ook wanneer ik dat zeg krijg ik weer vaak dat antwoord ; ah dat is toch zielig. Vanaf nu zal ik ze doorverwijzen naar deze blog. Want nee het is niet zielig , ik heb er nooit last van gehad alleen maar profijt !

Hetzelfde wat ik vroeger had zie ik nu ook bij Jayden terug, hij gaat naar de opvang en naar opa en oma. En opa en oma gaan van alles met hem doen en hij mag overal mee naar toe. En tuurlijk word hij ook wel lekker verwend, door onszelf, mijn ouders en mijn opa en oma. Maar toe nu toe is hij daar alleen  maar beter van geworden.

Geef een reactie

