Gastblog Fitte mama dees ; sporten ? 10 handige tips ! 

Vorige week heb ik jullie al verteld dat je voeding heel belangrijk is. Natuurlijk is bewegen ook belangrijk niet alleen voor dat strakkere lichaam maar je gaat je er fitter door voelen, meer conditie, sterker en gelukkiger. Want wist je dat je door sporten de stof endorfine aan maak wat ook wel staat voor geluks hormoon!Sporten is dus zeker belangrijk maar laat ik het nu in deze blog eens bewegen noemen. Ik heb 10 tips verzameld hoe je als drukke mama tijd kan maken om meer te bewegen.

1. Plannen!

Plannen, plannen, plannen! Eigenlijk is dat alleen al handig te doen met een drukke agenda. Blok 3 momenten per week in (verdeeld over de week) waar jij even een uur lang gaat bewegen!

2. Kies iets wat je leuk vind.

Hekel aan hardlopen…besluit dan niet dat je de 10 km wil rennen over een half jaar. Motivatie is heel belangrijk als je meer wilt gaan bewegen. Schrijf je in bij een sportclub of sportschool of schaf wat spullen aan om thuis mee aan de slag te gaan. Kijk eens wat voor leuke groepslessen er bij jou in de buurt worden gegeven.

3. Wandelen!

Probeer elke dag even een rondje te wandelen. Vooral na het eten is een goed moment zo beperk je het avond snacken. Behoefte aan snacken ga even wandelen dit helpt ook erg goed. Neem de kinderwagen mee en wandel een rondje door de buurt of rij met de auto naar een fijn plek om te wandelen. Is je kindje al wat groter laat je kind fietsen en wandel erbij dit wordt vanzelf een keer hardlopen. Diverse telefoons hebben een stappenteller probeer die 10.000 stappen te behalen elke dag, natuurlijk kan je je stappen ook via een activiteiten tracker tellen bijv. met de Fitbit of Polar.

adventure-1867379_960_720

4. Neem een sportmaatje.

Blijf je zelf te snel thuis. Zoek iemand die jou meeneemt en spreek vaste tijden af! Zorg dat die gene jou motiveert en natuurlijk andersom om wel te gaan. Afspraak is afspraak. Kan je sportmaatje een keer niet probeer dan zelf te gaan.

5. Thuis sporten.

Zit je snel aan huis gebonden schaf dan wat spullen aan voor thuis. Een fitnessmatje en een paar gewichten hoeven niet duur te zijn (action). Geen geld ervoor je kunt ook trainen met je eigen gewicht, flessen water of een rugzak met boeken!

fitness-1677212_960_720

6. Ga op zoek naar oefeningen.

Leuk al die spullen maar wat moet je ermee! Op mijn site http://www.fittemamadees.com staan een aantal oefeningen met uitleg, die je simpel thuis kan doen. Ook op Pintrest zijn genoeg workout routines te vinden en op Youtube kan je uitleg vinden van diverse oefeningen.

7. Je hoeft geen uren te sporten.

Het advies is 30 min bewegen per dag. Nu betekent niet dat je maar 30 min hoef te sporten. Sportschool doe ik zelf vaak een uur en thuis soms maar 30 min omdat ik hier gewoon wat sneller klaar ben. Ik hoor soms dat sommige meiden/vrouwen uren in de sportschool door brengen en 2 of 3 groepslessen doen. Wist je dat dit totaal niet nodig is. Tuurlijk is een stevige workout in combi met yoga niet zo heel slecht maar verplicht jezelf niet dat je minstens 2 uur in de sportschool door brengt.

8. Stel doelen en verleg grenzen.

Wat mijn motiveert in sporten is dat ik merk dat ik steeds meer kan. Probeer steeds wat meer gewicht te pakken bij krachttraining haal de het aantal herhalingen makkelijk, dan kan je echt wel wat zwaarder trainen. Neem een schema om 5 km te leren hardlopen of misschien wil je wel gaan trainen voor de 10 km. Je zult zien dat het na een paar weken steeds makkelijker gaat dat maakt het natuurlijk een stuk leuker.

9. Kracht training

Ik vind zelf krachttraining heel leuk dus ga veel met gewichten aan de slag in de spotschool. Ik werk dan met een schema met een aantal oefeningen en herhalingen. Het leuke vind ik dat ik steeds sterker wordt en dit zorgt voor ene strakker lichaam. Want hoe meer spieren hoe grotere vetverbranding ideaal dus als je wil afvallen. Wees niet bang dat je gelijk een lichaam van een bodybuilder krijg vrouwen hebben daar geen aanleg voor alleen als je hiervoor echt ga trainen natuurlijk maar dit gaat samen met voeding en supplementen.

img_9223

10. Geniet!

Geniet van je training doe dit voor je zelf en niet voor een ander anders hou je het niet vol. Neem minstens 1x per week een rustdag, is je lichaam moe neem er meerdere dit heeft je lichaam echt nodig om te herstellen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s