De meest gestelde vragen aan de verloskundige 

Wanneer je zwanger bent komen er, kan ik uit ervaring vertellen, mega veel vragen in je op ! En ik vroeg me af ; welke vragen worden nu het meest gesteld aan de verloskundige, en wat zijn de antwoorden ? Ik vroeg het aan de Verloskundigen Bergen op Zoom en zij gaven mij hun meest gestelde vragen. En hoe handig ze beantwoordden er ook meteen een paar !

De 5 meest gestelde vragen

 

1. Hoeveel echo’s krijg ik tijdens mijn zwangerschap

Dit is een beetje per verloskundige praktijk verschillend maar de meeste verloskundigen bieden je wel de volgende echo’s aan. De praktijken in de regio die samenwerken met de gynaecologen van het Bravis ziekenhuis hebben hier samen onderstaande afspraken over gemaakt.

Voor 8 weken op indicatie bij bloedverlies of ongerustheid na een eerdere miskraam

Bij 7-8 weken standaard een vitaliteitsecho

Bij 10-12 weken standaard een termijnecho

Bij 12-14 weken een echo tegen betaling voor die zwangere die een NT-meting wensen http://www.echocentrumboz.nl

Bij +- 20 weken een echo vergoed door de zorgverzekeraar voor die zwangere die een Structureel Echoscopisch onderzoek (SEO/20-wekenecho) wensen http://www.echocentrumboz.nl

Op indicatie twee of meer echo’s tussen 27 en 36 weken ter beoordeling van de groei van de baby

Bij 32 weken op indicatie een echo ter beoordeling van de ligging van de placenta ( als deze bij 20 weken te dicht bij de uitgang van de baarmoeder lag)

Bij 35 weken een echo ter bepaling van de ligging (het verschilt per praktijk of dit standaard of op indicatie is)

 
2.Wat zijn harde buiken

Harde buiken zijn niet pijnlijke samentrekkingen van de baarmoederspier. Je buik voelt dan strak en hard aan, vandaar de naam. In tegenstelling tot weeën geven harde buiken geen veranderingen van de baarmoedermond. Harde buiken kunnen al vanaf zo’n 4 maanden zwangerschap hebben. Vaak is het zo dat hoe vaker je al zwanger bent geweest des te vroeger je te maken krijgt met harde buiken. Heb je veel harde buiken dan helpt het vaak wel om wat meer rust te nemen.

 
3. Op welke manieren kan ik bevallen

Er zijn allerlei houdingen mogelijk waarop je de baby geboren kan laten worden, maar in welke houding jij het prettigst bevalt is iets wat je zelf zult moeten bepalen. In het Moeder Kind Centrum is zelfs een speciaal beval bad aanwezig. Warm water is ontspannend en dat heeft een positief effect op de pijnbeleving. Er is in ieder geval keuze genoeg en je hoeft niet voor de bevalling al te beslissen in welke houding je gaat bevallen.

Enkele voorbeelden van bevalhoudingen zijn:

• Zitten op de baarkruk tijdens het persen

• Liggend in halfzittende houding of op je zij tijdens het persen

• Op handen en knieën op bed (all fours genoemd) tijdens zowel de ontsluiting als het persen

• Zittend in een beval bad

• Staand aan het bed

Wil je meer informatie over bevalhoudingen kijk dan eens op

http://deverloskundige.nl/over-de-verloskundige/subtekstpagina/186/bevallen-welke-houding-past-bij-jou/

4. Kan ik pijnstilling krijgen tijdens mijn bevalling

Als een bevalling normaal verloop is pijnstilling eigenlijk niet nodig. Het is belangrijk je volledig over te geven aan de weeën en je lichaam zo goed mogelijk proberen te ontspannen. Dan kan je lichaam endorfines aanmaken: een natuurlijke pijnbestrijding. Door jezelf zoveel mogelijk te ontspannen kunnen endorfines optimaal hun werk doen. Die ontspanning kan je bevorderen door een goede houding te zoeken waarin je de weeën kan opvangen. Daarnaast zorgt warmte voor ontspanning. Een warm bad of douche kunnen de pijn aanzienlijk verlichten en daar mag je dus gerust uren in zitten of onder staan. Ook een rugmassage door bijvoorbeeld je partner of de verloskundige of kraamverzorgster kan de pijn verlichten.

Als bovenstaande onvoldoende werkt kunnen er medicijnen tegen de pijn gegeven worden. Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden daarvan is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd bij toediening van medicijnen. Ook de conditie van je kindje moet worden gecontroleerd en bewaakt via een CTG (hartfilmpje) Dit kan alleen maar in het ziekenhuis onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog.

Er zijn 4 verschillende vormen van pijnbestrijding:

* Pethidine

* Remifentanil

* Epiduraal (ruggenprik)

* Lachgas (deze vorm van pijnstilling is in het Bravis ziekenhuis niet mogelijk)

Klik op onderstaande links voor meer informatie over deze vormen van pijnbestrijding.

http://deverloskundige.nl/bevalling/subtekstpagina/77/pijnbehandeling-met-medicijnen/

https://www.bravismoederenkindcentrum.nl/bevallen-in-het-moeder-kindcentrum/pijnbegeleiding-tijdens-bevalling

5.Wanneer kan ik mijn baby voor het eerst voelen bewegen

Wanneer je je kindje voor het eerst voelt bewegen verschilt per persoon en zelfs per zwangerschap.

Als je al eerder zwanger bent geweest weet je beter wat je moet voelen en heb je vaak eerder door dat het de baby is die je voelt.

Ben je zwanger van je eerste kindje dan duurt het vaak wat langer voordat je zeker weet dat het echt je kindje is die je voelt. Vaak zeggen vrouwen dat ze achteraf de baby al eerder voelden maar het nog niet zeker wisten.

Ook de ligging van de moederkoek (placenta) kan het moment waarop je je kindje gaat voelen beïnvloeden. Als de moederkoek aan je buikwand ligt is dat een soort extra stootkussentje dat de bewegingen van de baby dempt. Pas als de baby wat groter en sterker is voel je zijn of haar bewegingen dan door de moederkoek heen. Ligt de moederkoek aan jouw rugkant dan voel je de baby vaak al wat eerder.

Vanaf ongeveer 14 weken voelen sommige vrouwen de baby bewegen maar het is niet erg als je tot 24 weken de baby niet voelt. Tussen 24 en 28 weken zal je je kindje zeker voelen maar misschien nog niet dagelijks. Vanaf 28 weken is het wel de bedoeling dat je je kindje dagelijks meerdere keren voelt bewegen.

 

Vragen die ook veel gesteld worden

• Hoe weet ik wanneer ik uitgerekend ben?

• Hoe vaak mag ik op controle komen?

• Hoeveel mag ik aankomen in de zwangerschap?

• Wat is het verschil tussen een klinische en een poliklinische bevalling?

• Is het wel veilig om thuis te bevallen?

• Wat mag ik wel en niet eten in de zwangerschap.

• Mag ik naar de sauna?

• Mag ik een verdoving of een röntgenfoto laten maken bij de tandarts?

• Waarom heb ik last van klachten als obstipatie, kortademigheid en maagzuur in mijn zwangerschap.

 

Geef een reactie

