Ritme ?

Het is bijna zover, volgende week wordt Jayden alweer 1 jaar. Het eerste jaar is voorbij gevlogen ! Natuurlijk zijn we helemaal gewend aan het ouderschap, maar een echt ritme ? Dat wisselt bij ons gewoon per  dag, week en maand ! Waarom ? Ik vertel je er alles over in deze blog !

Plannen

Dat is altijd het begin, plannen. Hoe gaat volgende maand eruit zien ? Dat is bij ons lastig te zeggen. Qua werk heb ik ongeveer wel mijn vaste dagen, en ik maak als manager natuurlijk de roosters, maar toch veranderen er ook vaak nog dingen. Zoals meetings, openingen of inventarisaties waardoor mijn vrije dag net op een andere dag valt. Van Willems rooster hoef je eigenlijk niet uit te gaan, die weet vaak pas een paar dagen van te voren wanneer, hoe laat en waar hij moet werken. Zijn rooster nemen we dan ook nooit mee in de planning, dat is gewoon niet te plannen. Natuurlijk passen opa en oma ook op, oma weet haar rooster vaak wel ver van te voren. Maar oma werkt in de zorg, en dat betekend dus ook wisselende dagen en wisselende tijden. En dan hebben we nog opa, die zijn rooster voor de komende week vaak pas op zondag weet, maar gelukkig wel makkelijk een dag kan wisselen ! Ga dat maar een plannen, nee wij werken dus niet met vaste opvang of oppas dagen. Halverwege de maand wanneer ik en oma de roosters hebben leggen we deze naast elkaar en dan gaan we kijken wanneer hij  naar oma en opa kan komen. De dagen die overblijven geven we door aan de opvang. En als er iets veranderd ? Gelukkig zijn ze bij de opvang heel flexibel !

Wisselende tijden

Nee we hebben ook geen vaste eettijden, wel ongeveer maar het wisselt toch per dag. Wanneer ik moet werken moeten we er bijvoorbeeld vroeger uit, of als ik naar een ander filiaal moet nog vroeger. Maar als mama vrij is slapen we natuurlijk lekker uit ! Hierdoor verschilt de tijd van het wakker worden van ongeveer half 7 tot 9 uur , soms half 10 als Jayden lekker uitslaapt !  En daar begint het, want word je later wakker dan verschuift het hele eetschema en dagschema ook door natuurlijk. En ook de tijd dat we thuiskomen en avondeten verschilt per dag, dit kan variëren van 5 uur tot 7 uur/ half 8. Zelf zijn wij hier heel makkelijk in en ik merk dat Jayden hier ook totaal geen problemen mee heeft. Hij krijgt genoeg rust, genoeg eten en vooral genoeg aandacht dus hij vindt het allemaal prima.

Flexibel kind

Zoals ik al zij hebben we hierdoor alleen maar een heel flexibel kindje. Hij vind het prima om vroeger of later op te staan, en anders doet hij in de middag gewoon een extra dutje. Ook het wisselen van de dagen dat hij naar opa en oma of de opvang gaat is allemaal oke. Soms betekend dit bij de opvang dat hij ook naar een andere groep moet ( zelfde gebouw ander lokaal ), ook hier heeft hij geen problemen mee. Hij vertoont helemaal geen symptomen van eenkennigheid en vind iedereen leuk. Wanneer hij een boterham krijgt eet hij een boterham en wanneer er een papje klaarstaat eet hij een papje. En nee hij lijd zeker geen honger, krijgt genoeg te eten en slaapt zeker genoeg. Maar gewoon wanneer hij wil en niet wanneer het moet.

Relaxte ouders

Ik merk hierdoor dat wij ook relaxte ouders zijn en kunnen zijn. Niet stressvol thuis te hoeven komen op een bepaalde tijd, of nergens heen kunnen. Ik vind het ook heel fijn om te steeds aan bepaalde tijden vast te zitten, maar gewoon te doen wat ons uitkomt. Ons gezin, dus niet ons als ouders maar ons als gezin. We bedenken makkelijk oplossingen wanneer er iets verschuift en we passen ons makkelijk aan. Andere vrije dag ? Geen probleem lossen we op. En ik moet je zeggen, het bespaard een hoop stress ! En nee ik heb zeker niet het gevoel dat Jayden hieronder lijd of er last van heeft, ik denk dat het hem alleen maar helpt. We plannen hierdoor ook heel vaak spontane dingen , zoals een etentje of een dagje weg !

Geef een reactie

