Mijn newborn mama onwetendheden en onzekerheden

9 maanden zit dat kleine wondertje in je buik en dan word hij geboren. Natuurlijk wordt er vanalles uitgelegd maar toch hadden sommige dingen die ik nu weet toen handig geweest. En als ik sommige dingen had geweten had ik die anders gedaan. En natuurlijk ben je die eerste weken nog wat onzeker.  In deze blog alles over mijn newborn mama onwetendheden en onzekerheden. 

Omdraaien en boertje laten

Ik weet nog dat ze Jayden in het ziekenhuis steeds aangaven zodat ik hem een flesje kon geven, maar daarna moest er ook een boertje gelaten worden. Ik moet je eerlijk zeggen de eerste keren wist ik gewoon niet hoe ik hem van mijn arm naar rechtop zou moeten krijgen.  Hij was nog zo klein en zo fragiel , dat vond ik de eerste dagen wel een beetje eng !

Alles van de geboortelijst kopen 

Een aantal keren liepen we heel braaf met onze geboortelijst door verschillende babywinkels. Tot we alles gekocht hadden wat erop stond, en misschien wel meer. Sommige dingen super handig, sommige dingen te veel en sommige te weinig. Maar er waren ook een aantal dingen die we weinig tot nooit gebruikt hebben. Denk aan de flessenwarmer, we kwamen na de geboorte van jayden tot de conclusie dat water verwarmen in de magnetron veel sneller gaat. Of het babybadje, die hebben we 2 keer gebruikt en een aantal weken geleden weggegeven omdat deze echt in de weg stond. Het was veel handiger en minder omslachtig ( en leuker ! ) om met jayden in het grote bad te gaan ! Conclusie ; veel dingen waren handig en nodig, maar een aantal dingen ook niet dus je hoeft niet alles letterlijk van de lijst te kopen. Mijn tip ; informeer bij andere mama’s wat zij veel of juist niet hebben gebruikt.

De hele nacht opzitten 

Dat was vooral de eerste nacht, Jayden wilde niet slapen en bleef maar huilen. Hij stopte pas wanneer hij in mijn armen lag. En daar zat ik dan, op bed met de kleine jongen slapend in mijn armen. Ik was super bang dat ik in slaap zou vallen en dat jayden daardoor dus zou vallen dus ben ik rechtop gaan zitten en zo heb ik bijna de hele nacht gezeten. Achteraf onnodig want ik had hem makkelijk neer kunnen leggen. Maar ja je bent net 1 dag mama en je weet ook nog niet alles ! Ohja, voor mijn eigen rust was het ook niet geweldig !

Niet genoeg genieten van de kraamzorg 

Aan de ene kant was het op zich wel fijn hoor, iemand die je alles leert over je baby en wat kan doen. Maar in veel opzichten vond ik het ook lastig die kraamverzorgster de hele dag thuis. We begonnen met 3 uur per dag, dat vond ik wel genoeg voor een vreemde die de hele tijd over de vloer komt. Later hebben we dit wel uitgebreid omdat ik het vervelend vond dat veel dingen bij willem terecht kwamen. Ik heb er dan ook niet helemaal van genoten en er gebruik van gemaakt dat deze lieve mevrouw er was. Ik wilde graag alles zelf doen en hou er gewoon niet zo van als anderen in mijn kastjes of aan mijn spullen zitten ( ja klinkt heel autistisch ik weet het 😉 ! ) Achteraf had ik er wel meer van kunnen genieten, en lekker kunnen gaan rusten. Maar dat zit misschien ook gewoon niet in mijn aard. Voor alle aankomende mama’s : GENIET ! Wanneer deze mevrouw weer weg gaat moet je het zelf doen, dus laat je even lekker in de watten leggen !

Te laat de omslagrompertjes ontdekken 

Of het door de vacuümpomp kwam tijdens de bevalling of ergens anders door, Jayden had echt een vreselijke hekel aan dingen op en over zijn hoofd. Wanneer we hem dus moesten omkleden of verschonen ( als ie tijdens het verschonen weer eens over zijn romper plaste 😉 ) was dit dus een hele strijd. Want dan moest er een shirt of romper over zijn hoofd aan of uit en dat vond hij nou net niks. Dit is een paar maanden zo door gegaan, totdat ik bij de Hema de omslag rompers ontdekte, en die hoefde niet over zijn hoofd. Tadaa , wat een fantastische uitvinding ! Dus voor alle mama’s to be ; Koop omslagrompers !

Geboorteboek niet bijgehouden

Ik probeer het nu een beetje bij te werken, de meeste dingen weet ik nog wel natuurlijk maar ik vind het jammer dat ik destijds niet meteen begonnen ben in het gekregen geboorteboek. Het was handiger en minder werk geweest als ik het steeds bijgehouden zou hebben. Om dit een beetje goed te maken probeer ik alles nu erin te schrijven, plakken etc. Eigenlijk is dit boek nadat we het gekregen hebben een beetje in de kast beland en is het daar blijven liggen. Achteraf zonde natuurlijk, maar we gaan er toch een jaar later nog iets moois van maken !

Geniet ik wel genoeg ?

Ja er zijn ook zeker momenten dat ik dat heb gedacht. Soms voelde en voel ik me ook schuldig als ik iets anders ga doen dan met Jayden kroelen of spelen. Terwijl je ook best iets voor jezelf mag doen, of lekker je serie mag kijken. En de tijd gaat zo snel voorbij, soms vraag ik me af genieten we wel echt genoeg ? Ik denk het wel, maar ja wat is genoeg ? Genieten we allemaal wel genoeg van het leven ? Wat denken jullie ?

 

 

Geef een reactie

