Waarom ik voor kunstvoeding koos

Al heel vroeg wist ik het , eigenlijk al voor ik zwanger werd, ik wilde geen borstvoeding geven. Waarom ? Dat lees je hier. 

Vroege keuze

Ja eigenlijk heb ik nooit getwijfeld, of voor en nadelen moeten afwegen. Ik wist altijd al dat ik voor flesvoeding wilde gaan. Zelf heb ik als baby ook alleen flesvoeding gehad en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daardoor iets gemist heb. Ik ben niet vaak ziek , heb een goede weerstand. Misschien heeft dat ook meegespeeld in mijn gevoel, ik noem het expres geen keuze omdat dit het voor mijn gevoel niet was. Verder heb ik niet veel verhalen gehoord , verschillende horror verhalen kunnen natuurlijk ook meespelen in een bepaalde keuze. Ik heb 1 verhaal gehoord van iemand die een slechte ervaring had met borstvoeding , en dat heeft de beslissing alleen maar bevestigd voor mij. Al denk ik dat het bij iedereen anders uitpakt.

Niet praktisch

Dat was borstvoeding voor mij vooral, het leek me gewoon niet praktisch. Speciale kleding aan, afkolven, het wel of niet opgang komen. Het leek me gewoon niet praktisch als ik steeds rekening moest houden met de borstvoeding. Wanneer je bijvoorbeeld een dagje zonder baby weggaat moet er vooraf gekolfd worden , en dan lek je waarschijnlijk onderweg nog. En hoe zou dat moeten als ik weer zou gaan werken na mijn verlof ? Ik zag mezelf nog niet elke keer de winkel uitgaan om te gaan kolven. En laten we eerlijk zijn , soms is het op het werk juist heel fijn om even niet te hoeven zorgen ! Hetgeen me ook lastig leek is om bij te houden hoeveel je kindje gedronken heeft. Met de flesvoeding kon ik het heel nauwkeurig bijhouden en dat vond ik zelf heel fijn. Ik had een heel mooi overzicht van hoeveel en wanneer Jayden dronk op een dag.

img_8363

Geen toevoegingen

Naast het niet praktische had ik ook niet het gevoel dat borstvoeding iets extra’s zou toevoegen voor mij. Daarnaast moet je maar afwachten of het wel op gang komt. Vaak hoor ik van moeders dat het de band tussen moeder en kind versterkt , maar ik moet zeggen dat ik niet het gevoel heb dat ik daarin iets gemist heb. Ook had ik het gevoel dat Willem en ik de voedingen echt konden delen en verdelen. En dat het niet vooral van mij moest komen , letterlijk en figuurlijk. Nee voor mij persoonlijk voegt borstvoeding niets extra’s toe.

Flesvoedingen

Ik ben ervan overtuigd dat in de flesvoedingen ook alles zit wat een baby nodig heeft. En het voordeel vond ik dat we makkelijk over konden stappen naar een andere voeding. We zijn begonnen met de gewone voeding van Nutrilon. Nadat bleek dat Jayden veel last had van krampjes zijn we overgestapt naar de Omneo voeding. Dit hielp meteen heel goed tegen de krampjes ! Maar ook voor allergische baby’s , baby’s die veel spugen etc. is speciale voeding. Hierdoor kun je gemakkelijk overstappen naar datgene wat voor jou baby werkt.

Vooroordelen en discussies

Flesvoeding of borstvoeding is een moeilijk onderwerp. Er zijn miljoenen verschillende meningen over , en laat ik voorop stellen dat geen enkele keuze goed, fout of beter is. Iedere moeder maakt haar eigen keuze. Ik wil dus met deze blog ook zeker niet zeggen dat mijn keuze beter is, ik wil uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt. Dus om mooi af te sluiten rest mij maar een ding te zeggen ; laten we elkaars keuze respecteren !

4 thoughts on “Waarom ik voor kunstvoeding koos

  1. Jammer dat je het zo neerzet. Hoe ik het lees staan er alleen maar negatieve dingen over borstvoeding. Dat kan je gevoel zijn maar andere toekomstige mama’s lezen dit ook. Tuurlijk heeft borstvoeding meerwaarde er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat anders zegt. Ieder zijn keuze, maar licht dan wel beide delen positief toe 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Ik wil borstvoeding zeker niet negatief neerzetten , ik wil vertellen waarom ik voor flesvoeding koos. En dit is dus mijn gevoel en de reden. Ik denk niet dat het een beter is dan het andere , iedere keuze is goed en het gaat erom dat je jezelf hier goed bij voelt

      Liked by 1 persoon

  2. Het is natuurlijk je eigen keus,maar na het lezen van je artikel zet je borstvoeding toch in een soort van negatief daglicht. Je benoemt dingen die je niet praktisch lijkt, terwijl je eigenlijk niet weet of het zo is. Daarvoor moet je het namelijk eerst ervaren. Ik geef mijn zoontje al 8 weken borstvoeding. Ik ben model, schrijf columns voor tijdschriften en studeer journalistiek. Ongemak met kolven? Borstvoeding? Aparte kleding? lekkages? Ongemak? Nog geen last van.

    Zeg niet dat de fles slecht is, daar worden ze ook groot van. Maar jammer dat je op basis van vooroordelen over borstvoeding en een slechte ervaring van iemand kiest voor de fles.

    Like

    1. Het is zeker niet mijn bedoeling om borstvoeding in een negatief daglicht te zetten. Ik wilde voor mijn gevoel liever voor flesvoeding gaan , en het belangrijkste denk ik is dat je een keuze maakt waar je jezelf goed bij voelt. Ik had gewoon geen goed gevoel bij borstvoeding. En respect voor de mama’s die wel borstvoeding geven.

      Like

Geef een reactie

