Opvoeden, wanneer begin je en hoe ?

Jayden word volgende week alweer 11 maanden en hij gaat de wereld steeds meer verkennen. Maar wanneer begint het echte opvoeden ? We proberen hem zoveel mogelijk te leren, maar consequent zijn is best moeilijk ! 

Jayden Nee !

Ik hoor het mezelf gewoon zeggen wanneer ik het typ; Jayden nee ! Ergens denk ik dat Jayden het nog niet helemaal begrijpt wanneer we nee zeggen als iets niet mag. Maar ergens denk ik ook dat die kleine slimme jongen het allemaal heel goed weet. Soms wanneer we nee zeggen kijkt hij nog even eigenwijs achterom of gaat hij lachen. En wanneer wij nee zeggen en schudden met ons hoofd , dan schud meneer vrolijk mee met zijn hoofdje. Maar ik vind het heel lastig om te bepalen of hij het snapt of niet. Wel probeer ik altijd uit te leggen waarom iets niet mag, zodat hij het wel gaat begrijpen. Oh zei ik altijd, oké ik probeer het zo vaak mogelijk 🙈 Wanneer dingen gevaarlijk zijn bijvoorbeeld zoals het stopcontact of vies zoals de plantenbak. Ik denk namelijk wel dat de reden waarom iets niet mag heel belangrijk is. Wanneer je de hele dag alleen maar Nee ! roept naar een kind word het naar mijn idee snel negatief.

Consequent zijn

Ja dat is wel een dingetje. Soms vind ik dat wel lastig in verschillende opzichten. Wanneer ik Jayden in de box of stoel zet en hij gaat huilen haal ik hem er vaak vrij snel uit, gewoon omdat ik het zielig vind. Ik wil mijn kind niet laten huilen. Maar ook op de momenten dat ik hem al 6 keer weg ben gaan halen bij de printer vind ik het lastig. Eerlijk ik wil soms ook even zitten , en dan wil ik eigenlijk niet nog 6 keer heen en weer lopen. En ik weet het, kinderen hebben dit zo door en blabla , maar ja blijf jij maar eens consequent te zijn als 2 grote blauwe ogen je heel zielig aan kijken !

Imiteren is leren

Tenminste dat zeggen ze. En aan imiteren is hier geen gebrek ! Ik merk sinds een paar weken dat Jayden ons na gaat doen. Zowel in gebaren zoals zwaaien als in klanken wanneer hij brabbelt. Daarom denk ik dat het belangrijk is om het goede voorbeeld te geven ook al is hij nog zo jong. Maar hoevaak ik eigenlijk misschien niet het goede voorbeeld geef ? Best vaak misschien , soms komt er ook weleens een k*t uit als er iets valt of misgaat. Of doen wij wel dingen die een kind niet mag doen.

Opvoeden en opvoeden

Wat ik heel belangrijk vind is respect hebben voor ieders opvoeding. Iedereen heeft andere normen en waarden , en andere dingen die zij belangrijk vinden. Ik zit in verschillende Facebook groepen gevuld met mama’s , en ik merk dat er niet altijd respect kan worden opgebracht voor elkaars opvoed methodes. Maar dit gebeurd niet alleen op sociaal media , ook in het echte leven komt dit vaak voor. Hoe vaak ik verhalen hoor van moeders die in de Albert Heijn worden aangesproken wanneer hun koter op de grond ligt te stampen. Of familie , vaak schoonmoeders, die er bij het oppassen hele andere regels aanhouden. Dat een andere moeder het anders doet als jij , wil niet zeggen dat dit niet goed is ! Ik zeg ‘ amen ‘ , dit lijkt me een mooie afsluiter. Want nee ik ga jullie niet vertellen hoe je moet opvoeden , dat kunnen jullie vast zelf daar heb ik alle vertrouwen in !

Geef een reactie

