Onze kraamweek 

Over mijn zwangerschap en bevalling heb ik jullie veel verteld, maar hoe ging het toen Jayden eenmaal geboren was ? Ik vertel je alles over onze kraamweek. 

Thuiskomst

Na een nachtje in het ziekenhuis te zijn gebleven mochten we op Zaterdag lekker naar huis. Super fijn natuurlijk, al was dat verzorgd worden toch ook wel lekker ;). Ik herinner me onze thuiskomst nog goed. We hadden mijn moeder meteen gebeld dat we naar huis kwamen dus zij kwam ook meteen onze kant op. Zij had ook speciaal 3 weken vakantie opgenomen rond mijn uitgerekende datum. Echt super fijn, als ik dan iemand anders moet laten poetsen of wassen dan laat ik dat alleen mijn moeder doen ! Maar goed we kwamen dus voor het eerst thuis en in onze maxicosi lag een hele kleine Jayden , we durfden hem er gewoon niet uit te halen ! Gelukkig kwam een paar minuten later onze kraamverzorgster al aan , en die kon ons mooi helpen. Want ja je komt opeens thuis met zo’n kleintje en je weet eigenlijk helemaal niet zo veel. Best spannend vond ik dat ! Je moet nog zoveel leren. Zo vond ik het aan het begin echt lastig om hem wanneer ik hem op mijn arm had weer rechtop te houden voor een boertje. Gelukkig heb je alles zo door, en oefening baart kunst !

Rusten ?

In eerste instantie hadden we gekozen voor 3 uur kraamhulp per dag. Die keuze hadden we gemaakt omdat ik er eigenlijk geen zin in had dat er de hele dag iemand rondliep. Zelf had ik eerlijk gezegd ook verwacht dat het minder zwaar zou zijn na de bevalling. Dat ik sneller rond zou huppelen door het huis. Omdat alles natuurlijk goed moet genezen en ik moest herstellen moest ik rusten. En laat rusten nou niet helemaal mijn ding zijn ! Blijkbaar hebben mensen met een medische achtergrond zoals verloskundige en huisarts ook een andere definitie van rusten dan ik heb. Voor mij is rusten al als ik lekker op de bank voor de tv zit, dan rust ik. Maar voor de rest was het echt op bed liggen. Nee dat was niks voor mij , ik heb dus ook de hele tijd gewoon op gezeten.

Kraamzorg

Zoals ik eerder zei hadden we gekozen voor 3 uur kraamhulp per dag. Later hebben we dit nog veranderd naar meer uren. Ik dacht het namelijk wel even zelf te doen, maar omdat dat niet ging kwam het meeste toch op Willem neer. Daar voelde ik me wel schuldig over, want hij moest ook gewoon kunnen rusten en vooral genieten. Daarom hebben we later gekozen voor extra uren. Wat ik heel fijn vond aan onze kraamverzorgster is dat zij Willem eerst alles heeft geleerd. Vaak gaat de aandacht toch naar moeder en kind. En op deze manier werd ik nog een beetje ontzien, kon ik toch nog een beetje rusten !
Toch voelde ik me op sommige momenten wel opgelaten. Als zo’n vrouw dan de hele boel staat te poetsen en ik ‘rust’ op de bank, dan word ik helemaal onrustig ! Voor mijn gevoel ben ik dan echt een luilak die maar op de bank zit. Op een of andere manier wilde ik haar niet te veel belasten. Steeds als ze iets vroeg was mijn antwoord : oh kom maar ik doe het wel even. Maar ook op momenten dat je even met je gezinnetje bent vond ik dat soms moeilijk. De week na Jaydens geboorte was het Valentijn, en ik had voor ons een ontbijtje besteld. Ja daar zit een kraamverzorgende dan ook bij. Maar ik was uiteindelijk heel blij dat ze geweest is ! We hebben veel geleerd.

Geen visite

Ja je leest het goed ; geen visite. Heerlijk ! Dit hadden we tijdens mijn zwangerschap al besloten. En dat beviel heel goed ! Mijn moeder kwam elke dag even helpen en natuurlijk kwam mijn vader ook steeds even kijken , maar verder was het heerlijk rustig. Ik had namelijk helemaal geen zin om me aan visite aan te moeten passen. Klinkt voor sommige mensen misschien heel ongezellig , maar wij wilden gewoon samen genieten. Niet allemaal mensen die belden voor een afspraak , die je dan weer helemaal moet plannen. Dit heb ik tijdens mijn zwangerschap ook meteen aan iedereen verteld , zo was iedereen voorbereid. Bij het geboortekaartje hebben we een aparte uitnodiging gedaan voor het kraamfeest. Dit feest hebben we een maand na de geboorte van Jayden gegeven. Daar lees je alles over in deze blog.

Blauwe wolk

Heerlijk die blauwe wolk waar je op zweeft. En eigenlijk zweef ik er nog steeds op elke keer wanneer ik naar Jayden kijk. Ik vond het heerlijk om mijn baby te leren kennen, en ja die gebroken nachten zijn dodelijk ! Gelukkig was Willem vanaf Jaydens geboorte ook drie weken vrij. We hebben het de eerste tijd dus echt samen kunnen doen, en samen kunnen genieten !
Wat ik anders zou doen de volgende keer ? Meer genieten van de kraamzorg ! Ze zijn er maar een paar dagen , dus laat je lekker verzorgen en in de watten leggen ! En ik zou meteen alle kaartjes en boekjes invullen 🙈 Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat die dingen er een beetje bij ingeschoten zijn. Heel mooi had ik een boek gekocht waar alle kaarten in zouden kunnen. Waar dat boek nu is ? In de kast met de kaarten er nog bovenop ! Reminder voor de volgende vrije dag ; inplakken !

Geef een reactie

