10 maanden, oefenen en leren 

Volgende week is Jayden alweer 10 maanden ! En wat gaat het opeens hard ! In de laatste weken heeft hij zoveel geleerd ! Vandaag geef ik je onze 10 maanden update ! 

Nadoen

Sowieso heb ik laatst natuurlijk 2 weken vakantie gehad. Hierdoor ben ik ook 2 volle weken hele dagen met Jayden bezig geweest ! Wat een aandacht heeft hij gehad ! ( hij was wel een beetje verdrietig dat hij weer naar de opvang moest, maar daar was hij snel weer gewend ).Maar ik heb ook gemerkt dat hij steeds meer dingen na gaat doen en gaat leren. Wanneer ik hem iets laat zien en voordoe, doet hij het bijna meteen na ! Super leuk om te zien hoe snel hij dingen opeens oppakt ! Dit werkt trouwens met zijn speelgoed ook steeds zo. Hij heeft alvast een mooi sint cadeau gekregen , namelijk een kleine Jaguar waar hij in kan rijden. Wanneer hij ons dan een paar keer ziet schakelen van vooruit naar achteruit te gaan doet hij dat daarna ook.

Handjes klappen en zwaaien

Na een paar keer oefenen had hij dus ook het ‘klap eens in je handjes’ en ‘ op je boze bolletje ‘ zo door ! Wanneer ik alleen al het word klap zeg, begint hij al fanatiek te klappen. Ook zwaaien en dat dit bij doei zeggen hoort heeft hij inmiddels door. Super leuk , als we een Bumba filmpje kijken en het is afgelopen zwaait hij ook heel fanatiek naar Bumba. En zoals je op de foto ziet probeert hij zich steeds op te trekken aan de box, duurt niet lang meer voor hij staat denk ik !

img_8522


Nee ?

Dat heeft hij nog niet helemaal door ; het woord nee. Al denk ik soms van wel ! Lastig in te schatten wat er in zijn kleine hoofdje omgaat. Op sommige momenten denk ik dat hij het woord nee en het feit dat iets dan niet mag nog niet snapt. Maar op sommige momenten denk ik dat hij het heel goed weet ! We hebben bijvoorbeeld een stopcontact onder het bureau zitten , die hebben we laatst beveiligd ( later meer daarover ). Maar hij mag daar niet bijkomen van ons, hij trekt namelijk ook de stekkers eruit. Toch kruipt hij er elke keer heen, en wanneer ik zeg nee Jayden dat mag niet kijkt hij heel eigenwijs om. En daarna kruipt hij gewoon weer verder ! Op dat soort momenten denk ik toch dat hij het wel weet.

Consequent zijn

Toch vind ik dat best lastig inschatten , je probeert zoveel mogelijk bij te brengen over wat wel en niet mag. Maar op sommige momenten denk ik heeft het al wel zin ?! Aan de andere kant denk ik ; hij heeft de rest ook opeens opgepakt dus dit snapt waarschijnlijk ook zo ! Best lastig om steeds consequent te zijn. Vaak denk ik namelijk ach hij is nog maar klein en hij weet het nog niet. Of ach hij is zo schattig en kan ik toch niet boos worden.

Stimuleren

Ik probeer Jayden wel zoveel mogelijk te stimuleren om dingen te leren. Ik doe dingen voor of doe ze samen met hem. Zo zijn we ook druk aan het oefenen om te leren lopen. En wanneer iets lukt laat ik ook blijken dat ik trots ben en het goed is. En hoe leuk is die triomfantelijke blik die ik dan krijg. Hij is zelf dan ook helemaal trots dat hij weer iets kan ! En zo hebben we elke keer weer een kleine mijlpaal wanneer hij iets nieuws heeft geleerd ! En ik kan niet wachten om hem nog veel meer te leren !

Eten

Ook probeer ik steeds meer dingen uit qua eten naarmate hij ouder word. Tussendoor een soepstengel , of een stukje fruit. Maar ook op de boterham zijn we aan het expimenteren met pindakaas en chocopasta. Of een frietje van mama of papa om op de sabbelen. Hij gaat dit ook steeds meer zelf vastpakken. Waar ik eerst alles nog in stukjes brak, nog steeds wel natuurlijk. Maar hij houd een frietje of soepstengel gewoon zelf vast. Daarna kun je wel meteen de stofzuiger pakken haha !

Eigenlijk is het ook de bedoeling dat hij zijn diksap uit een beker gaat drinken ipv de fles. Dit gaat wel wat moeilijker ! We zijn druk aan het oefenen maar hij wil nog niet echt drinken uit zijn beker. Ik probeer het elke dag even en wanneer hij niks meer drinkt uit de beker giet ik het gewoon weer in de fles. Dat is dat consequent zijn he ;). Maar oefening baart kunst dus we blijven oefenen.

Geef een reactie

