Een doula, wat is dat precies ?

Een doula , je hebt er misschien van gehoord , maar wat is het eigenlijk ? En wat kan ze voor jou betekenen ? Ik interviewde Jackelien van Prachtig bevallen, zij is Doula en vertelde me er alles over. 

Wat is een doula ?img_8510

Een doula is eigenlijk een Griekse benaming voor dienende vrouw, alleen anno 2016 is dat niet meer wat je doet. Als doela geef je continu begeleiding aan aanstaande ouders tijdens de zwangerschap en de bevalling. Ik geef niet de medische begeleiding die de verloskundige geeft, maar ik kan wel advies en voorlichting hierover geven. Het bijzondere aan doela begeleiding is dat deze altijd uniek is net zoals de aanstaande ouders. De begeleiding is helemaal afgestemd op de ouders , hun wensen en eventuele twijfels of trauma’s.

 

Heb je een speciale opleiding gedaan ?

Ja, ik heb de doula opleiding gedaan in Utrecht. Momenteel zijn er 3 doula opleidingen in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.

Hoe ziet de begeleiding eruit ?

We beginnen altijd met een kennismakingsgesprek, dit is geheel vrijblijvend en hierbij kijken we of de klik er is. Dit is heel belangrijk want als doula ben je er de hele zwangerschap bij. Vervolgens zijn er nog minstens 2 gesprekken tijdens de zwangerschap waarbij ik aan huis kom. En dan bespreken we hoe hun droombevalling eruitziet, en wat eventueel een plan B, C of D gaat worden. Het belangrijkste is dat de aanstaande ouders achter elke keuze staan die er gemaakt word. In de begeleiding vind ik het ook heel belangrijk om veel nadruk op de partner te leggen, want je moet het echt samen doen. Vaak word de man een beetje vergeten , terwijl hij ook een ouder word en het ook voor hem allemaal spannend en nieuw is.

thumbnail_img_8504

Op deze foto zie je de moxatherapie. Op deze manier kunnen kindjes in stuit veel makkelijker en vriendelijker draaien dan door de versie van de gynaecoloog.

 

Je bent dan dus ook bij de bevalling, hoe begeleid je de ouders tijdens de bevalling ?

Ik kom op het moment dat de ouders willen dat ik kom. Het contact dat ik heb met de ouders is heel nauw, van elk krampje en elke verandering weet ik dus vaak al  af. Vanaf 38 weken zwangerschap sta ik op wacht, dan ben ik echt 24/7 beschikbaar zodat wanneer de bevalling start ik meteen kan komen. Wanneer ik binnenkom schat ik de situatie in, als alles goed gaat laat ik alles gebeuren. Wanneer het goed gaat laat ik de ouders door gaan waar zij mee bezig zijn en ga ik niet vanalles veranderen. Ik kijk vooral wat nodig is. Als doela ben je eigenlijk een soort kameleon , je past je aan op de situatie. Ik maak het zo prettig mogelijk voor de aanstaande ouders. Soms is het net even fijn als de omgeving aangepast wordt aan de behoeften van de moeder, bijvoorbeeld dat de tv uitgaat of ik geef de partner tips zoals bijvoorbeeld het geven van tegendruk bij rug weeën. Ik probeer de partner er zoveel mogelijk bij te betrekken. Maar wanneer nodig ook te ontzien. Ik laat de mama zien dat ik in haar geloof en dat ze het kan.

Hoe ervaar je dat om bij die bevallingen te zijn ?

Heel gaaf. Wat ik het allermooiste vind is dat alle stellen heel tevreden zijn meteen na de bevalling. Dat het ook al was het heftig en pijnlijk het toch een hele mooie ervaring was. En de oerkracht die bij vrouwen vrijkomt , dat is zo bijzonder om te zien.

thumbnail_img_8503

Hoe zit het na de bevalling

Zodra het kindje geboren is blijf ik tot het moment dat ik denk dat ze het met z’n 3tjes gaan redden. Meestal is dat als de mama lekker mag douchen. De week na de bevalling kom ik altijd gezellig even op kraamvisite. En ongeveer 4 weken na de bevalling kom ik met het geboorte album. Ik maak tijdens de veel foto’s en aantekeningen , deze staan allemaal in dit album. Ik zet hier de leuke dingen in zoals grapjes die zijn gemaakt. Ook de praktische zaken houd ik bij zoals wanneer heeft de mama voor het laatst geplast of gedronken. Dit zijn vragen die de verloskundige vaak stelten die ik kan beantwoorden zodat de ouders niet uit hun bubbel hoeven te komen tijden de weeen ( deze zet ik overigens niet in het geboorte album ). Het album is echt een mooie en positieve herinnering , daar leg ik echt de nadruk op. En we bespreken de bevalling , soms hebben de ouders nog vragen of missen ze stukken. Na de bevalling mogen de ouders mij ook altijd bellen met vragen over bijv borstvoeding of eigen herstel.

Heb je tips voor mama’s die gaan bevallen ?

Je zwangerschap duurt 9 maanden, gebruik deze om jezelf voor te bereiden op de bevalling.Een bevalling is geen korte sprint , maar een marathon. Zoek iets wat jou ontspanning, rust en zelfvertrouwen geeft zodat jij die bevalling de baas bent. En kies voor een doula natuurlijk 😉

 

Wat wil je nog voor de toekomst ?

Ik start 11 januari met het mama café in bergen op zoom, dit zal maandelijks georganiseerd worden met gastsprekers, mini workshops en meer ! Echt een leuke plek waar mama’s kunnen leren en elkaar kunnen leren kennen. En vanaf februari ga ik 3 groepscursussen geven. Waaronder zwangerschapsyoga 2.0 met oefeningen en informatie. De andere cursus heet prachtig bevallen voor stellen, om je samen met je partner voor te bereiden op de bevalling. Deze Cursus is echt voor ouders die al een kindje hebben , en dus naar een 2e of 3e bevalling toewerken. En de derde cursus heet twee handen op een buik, dit is een zwangerschapscursus voor alleenstaande mama’s.

 
En dan tenslotte een hele fijne tip voor jullie ! Jackelien geeft namelijk ook zwangerschapsmassages. Op een speciale tafel waar je buik heel mooi in kan en je dus lekker op de buik kan liggen. Fijne tip voor de feestdagen , ze heeft ook cadeaubonnen. Dus doe jezelf of een andere aanstaande mama zo’n heerlijke massage cadeau ! Voor meer info ga snel naar de website van Prachtig Bevallen 

img_8509

 

Geef een reactie

