Real life; Jessica’s zoontje werd te vroeg geboren

Jessica’s zwangerschap leek voorspoedig te verlopen tot een hoge bloeddruk en zwangerschapsvergiftiging de boel veranderde. Haar zoontje Randey werd veel te vroeg geboren. Jessica vertelt haar verhaal. 

Zwangerschap

In juni 2014 was ik in verwachting van mijn zoontje. Bij de eerste controle bleek mijn bloeddruk iets aan de hoge kant te zijn, waardoor de verloskundige mij meteen door verwees naar een gynaecoloog. Daar aangekomen werd ik goed onder controle gehouden en elke 2 weken moest ik daar weer terugkomen. Mijn bloeddruk bleef aan de hoge kant maar niks om me zorgen over te maken zeiden ze. Op 31 december 2014 had ik weer een wekelijkse controle want die controles werden naar wekelijks overgeschroefd omdat mijn zwangerschap steeds verder naderde.

Te hoog

En op die controle begon de ellende. Ik moest dus meteen blijven omdat mijn bloeddruk toen 150/90 was en daar waren ze niet blij mee. Ik zou in het ziekenhuis moeten blijven totdat mijn bloeddruk weer stabiel zou zijn dmv medicatie. Helaas schommelde mijn bloeddruk steeds van hoog naar laag dus naar huis gaan was geen optie meer. Door een urine onderzoek bleek dus ook dat ik eiwitten in mijn urine had en dus ook zwangerschapsvergiftiging bleek te hebben. Inmiddels lag ik al een week in het ziekenhuis, maar omdat het geen academisch ziekenhuis was en ze bang waren voor vroeggeboorten stuurde ze me naar het amc.

Van ziekenhuis naar ziekenhuis

In t amc aangekomen kreeg ik meteen longrijpers, deze krijg je als er een vroeggeboorten dreigt te komen. Omdat de longen zo vroeg nog niet gerijpt zijn. Elke dag kreeg ik een ctg scan om te kijken of mijn zoontje het nog goed deed. Ik voelde hem elke dag en hij was lekker druk dus maakte me daar geen zorgen over. Ondanks de hoge bloeddruk die ik had, ik verder zelf geen symptomen voelde van de zwangerschapsvergiftiging en dat vonden ze in het ziekenhuis ook maar vreemd. De 32 weken naderde en ik wilde toen zelf weer terug naar het Slotervaart ziekenhuis want dat mocht na 32 weken weer. Omdat ik alleenstaand ben en mijn moeder elke dag op bezoek kwam en mij bij stond. Ze geen auto heeft en moet alles met het openbaar vervoer en het amc was te ver weg voor haar.

Nog niet naar huis

Ze twijfelde in het amc nog even die ochtend dat ik terug gestuurd zou worden omdat ze op de ctg zagen dat me zoontje het niet zo goed deed. Maar uiteindelijk mocht ik toch terug naar het Slotervaart ziekenhuis. Daar terug gekomen was het weer elke dag hetzelfde. Ik mocht niks alleen op de gang lopen of in bed blijven. En ik kan je vertellen dat is zo niet leuk als je jezelf gewoon goed voelt terwijl dat dus eigenlijk niet het geval was. Dat voelde en realiseerde ik mezelf ook helemaal niet op dat moment. Bij 32,3 weken zwangerschap had ik een gesprek met de gynaecoloog over hoe nu verder. In het ziekenhuis wilden het liefst wachten tot 37 weken maar ik trok het daar echt niet meer. Helaas mocht ik niet naar huis.

Alarmbellen

Ze vertelde me dat zolang t goed ging met mij en mijn zoontje, ze hem zolang mogelijk in mijn buik wilden houden. Hierop was mijn vraag : hoe hoog wil je dat mijn bloeddruk wordt want die werd er ook niet lager op. Daar konden ze me geen antwoord op geven. Die middag werd mijn bloeddruk dagelijkse routine. Toen werd deze opgemeten door een stagiaire, maar die stond zo te stuntelen dat ik hem nogmaals liet meten. Hij werd nogmaals door iemand anders gemeten en toen was mijn bloeddruk 225/125. Toen gingen de alarm bellen rinkelen.. Ting ting ting. Ik kreeg een infuus met een medicijn om hem snel naar beneden te brengen. Ik werd ook meteen naar een verloskamer gebracht en daar was de gynaecoloog weer. Ze besloten de kleine te halen , maar omdat het al laat was en er niet zoveel doktoren waren wilden ze het nog proberen te rekken tot de volgende morgen onder goede toezicht en dat lukte.

Geboren !

De volgende morgen op 15-1-15 is om 11:18 Randey dmv een keizersnede te wereld gekomen met een gewicht van 1695 gram en ongeveer 42 cm want meten doen ze niet zo snel meer. Daar was hij dan met 32,4 weken zo’n klein hummeltje, die wel een goede aspar score had van 7 9 9. Zo klein en hulpeloos hoe hij daar in die couveuse lag. Hij had een cpap (een maskertje met zuurstof) maar hij had gelukkig geen extra zuurstof nodig alleen de lucht die wij gewoonlijk in ademen die kreeg hij via die cpap

Verplaatsen en verplaatsen

Na 3 dagen had hij die cpap nog nodig . Omdat ze in het slotervaartziekenhuis niet langdurig aan cpap doen moest randey overgeplaatst worden naar het VU ziekenhuis en mama ging mee omdat ik nog herstellende was van de keizersnede. Na 3 dagen VU mocht ik naar huis. Wat is dat moeilijk om je kind achter te moeten laten, dat is met geen pen te beschrijven. 2 dagen later zou randey weer terug mogen naar het Slotervaart , maar omdat hij een terugval kreeg moest hij naar het OLVG ( weer een ander ziekenhuis ! ) Hij was te goed voor het VU maar te slecht voor het Slotervaart. Dus hup naar het OLVG. Daar heeft hij nog 3 weken gelegen en daarna is hij weer terug gegaan naar het Slotervaart. Omdat voor mij het olvg elke dag een uur heen en een uur terug was, en dat gewoon niet te doen was, mocht hij het laatste deel in het slotervaartziekenhuis spenderen. Daar heeft hij zelf nog moeten leren drinken omdat alles eerst via de sonde ging. Dat ging helaas niet zo als gedacht en dit duurde allemaal wat langer.

Genieten

Een week voor zijn uitgerekende datum was bet eindelijk zover en mocht randey naar huis ! Eindelijk kon ik in volle glorie van mijn zoontje genieten. En nu wordt hij alweer bijna 2, heeft alles ingehaald en is nu langer dan gemiddeld en is er van zijn vroeggeboorte niks meer te zien.

One thought on “Real life; Jessica’s zoontje werd te vroeg geboren

  1. Jeetje wat heftig allemaal! Gelukkig maar dat er nu niets meer van te merken is.
    Het lijkt me echt ontzettend lastig om je kindje achter te laten, zeker zo klein 😦
    Mooi geschreven!

    Like

Geef een reactie

