Ons 9 maanden eetschema , incl favorieten tussendoortjes ! 

Toen Jayden 8 maanden werd  mocht het eetschema weer een beetje omgegooid worden ! En hij mocht ook meer verschillende dingen gaan eten. Natuurlijk zijn tussendoortjes favoriet , lees alles over onze favoriete tussendoortjes. En hoe Jaydens eetschema er nu uitziet. 

Ontbijt

Inmiddels zijn we van de omneo 1 naar omneo 2 overgestapt. We zijn destijds met de omneo voeding begonnen omdat Jayden heel veel last had van krampjes. Eigenlijk zijn we sinds toen bij deze voeding geleden. Ik ben toch een beetje bang dat hij weer last krijgt als we naar de normale voeding overstappen.
Wanneer Jayden wakker word starten we de dag altijd met een flesje melk van 200 cc. Hoe laat dit is verschilt eigenlijk per dag. De ene dag moet ik er zelf vroeger uit dan de andere dag , en Jayden moet er op deze dagen tegelijk met mij uit. Wanneer het heel vroeg is en Jayden naar oma gaat , dan geeft oma hem vaak het ochtend flesje. Maar de tijd van de ochtend fles kan verschillen van 7 uur tot soms wel half 10, als we een uitslaapdag hebben.

img_8363

Fruit

Wat later in de ochtend is het tijd voor het fruithapje. Hoe laat dit is hangt eigenlijk helemaal af van hoe laat we zijn opgestaan, ons dagschema verschilt dus ook wel van dag tot dag. Maar het fruithapje is toch wel een van de favorieten van Jayden ! En zeker sinds hij 8 maanden is en ze bij Olvarit nog meer verschillende potjes met smaakjes hebben. Ja Olvarit, ik geef Jayden altijd een potje fruit. Alles zit erin, mooie hoeveelheid en klaar ! Ik probeer wel dagelijks tussen de smaken te wisselen , zodat hij genoeg variatie heeft. Op de dagen dat Jayden naar de opvang gaat krijgt hij altijd een versgemaakt fruithapje.

Boterham

Rond een uur of 12 a 13 krijgt Jayden een boterham. Hier snijden we de korstjes af en hetgeen wat overblijft besmeer ik met een beetje boter. Handig tip van mijn moeder : knip de korsten eraf met een schaar, dit gaat makkelijker en je houd een mooi vierkantje over ! Bij de boterham geven we altijd een lekker flesje met diksap en water, anders is het ook maar een droge bedoeling !

Tussendoortjes

In de middag geef ik Jayden altijd iets lekkers voor tussendoor. De zachte koeken met appel van de Kleine keuken vind ik zelf heel fijn om te geven. Zoals ik zei zijn ze lekker zacht en makkelijk te eten, en makkelijk voor de mama om in stukjes te breken zonder al te veel gekruimel. Maar sinds vorige week hebben we ook de lekkere Nijntje koekjes in huis gehaald, ik ben Jayden nu aan het leren dat hij daarop moet sabbelen omdat deze een stuk harder zijn. Dit gaat steeds beter ! Wat ook erg lekker is zijn de zakjes met rijstenwafeltjes of knabbels voor tussendoor. Ben jij benieuwd wat jouw kindje tussendoor mag eten ? Op elke verpakking staat een leeftijd vanaf wanneer het gegeten mag worden. Probeer het uit en breng veel variatie aan !

img_8317
Middagfles

Soms krijgt Jayden in de middag , zo rond de klok van 15 uur nog wel een flesje melk. Maar ik merk nu hij meer vaste voeding gaat eten en natuurlijk de tussendoortjes krijgt dat deze fles steeds minder op gaat. Vorige week op het bureau werd ook aangeraden om dan een kleinere fles te geven in de middag. Het is natuurlijk ook zonde om elke dag 100 cc weg te gooien.

Avondeten

Ook bij het avondeten komen de Olvarit potjes weer tevoorschijn ! En hoe ouder je kindje word hoe meer smaken er zijn ! Jayden eet eigenlijk alles goed op, van spinazie met vis tot spaghetti bolognese. Behalve bloemkool, dat is niet echt favoriet , heeft ie van z’n moeder 😉 ! Ik vind het zelf ook belangrijk dat Jayden gevarieerd eet en veel smaken leert kennen. Ik en Willem proberen ook altijd veel en lusten ook veel. Zelf heb ik echt een hekel aan mensen die niks lusten, dit beperkt je vaak ook alleen maar vind ik ! En met de nieuwe potjes vanaf 8 maanden worden de stukjes die erin zitten ook groter, dus leert hij ook de structuur van eten goed kennen.

Toetje

En natuurlijk hoort een toetje na het avondeten er ook bij ! We hebben nu de yogolino toetjes ontdekt , deze zijn er in verschillende smaken. Ik geef deze meestal na het avondeten , maar je kan ze ook in de middag als tussendoortje geven. Dit toetje zit vol met calcium en bouwstoffen , lekker en gezond dus !

img_8398
Avondfles

En dan in de avond voor het slapengaan krijgt Jayden nog een flesje melk, zodat hij lekker met een vol buikje kan gaan slapen. Deze fles geven we meestal tussen 20 en 22 uur, puur afhankelijk van hoe laat het avondeten was. Ik ben zelf vaak pas tussen 6 en half 7 thuis, dus dan eet Jayden ook pas zijn avondeten. En dan heeft hij om 20 uur nog geen honger natuurlijk !

Ritme

Wij laten Jayden zoveel mogelijk meedoen in ons eigen ritme. Eten wij wat later, dan eet hij vaak ook wat later. Zo is hij qua eten en drinken heel flexibel en helemaal niet moeilijk. En dat maakt het voor ons ook makkelijker , zo zitten we niet altijd aan krampachtige tijden vast.

img_8130

One thought on “Ons 9 maanden eetschema , incl favorieten tussendoortjes ! 

Geef een reactie

