Wat het moederschap aan mij veranderd heeft 

Onbezorgd op stap gaan, thuiskomen wanneer je wil. Verder vooruit plannen en nadenken over de toekomst. Wanneer je mama wordt veranderd er op sommige vlakken veel en op andere minder in je leven. Ik vertel over wat het moederschap aan mij veranderd heeft, en wat niet. 

Plannen

Ik was al een planner , maar sinds de geboorte van Jayden nog meer ! En dat moet wel. Ik werk zelf 4 dagen, en heb daarnaast de blog en webshop. Willem werkt vaak 6 a 7 dagen in de week. En opa en oma werken ook beide. Dus er moet goed gepuzzeld en gepland worden. Niet alleen omdat het moet, ik merk ook dat ik het sneller doe. Gewoon uit automatisme. Wanneer we een dagje weggaan plan ik na de eerste fles automatisch door naar het fruithapje en zorg ik dat we ergens zitten waar Jayden rustig kan eten. Maar deze week begon ik bijvoorbeeld ook vast over kerst na te denken, want is het handig om ergens een hele dag heen te gaan waar geen ‘voorzieningen ‘ zijn voor Jayden zoals een box etc. Ja ik ben zeker nog beter geworden in plannen , positief is dat ik dit overal ( ook op het werk ) handig kan toepassen. Voordeel dus !

I don’t care

Nu was ik voordat ik moeder werd al niet zo bezig met wat anderen van mij vinden, maar nu nog minder ! Kon ik me voorheen boos maken over mensen die bepaalde dingen wel of niet deden. Of nooit iets laten horen. Nu denk ik gewoon ; prima scheelt mij weer energie. Ik irriteerde me snel aan het gedrag van mensen, en soms snap ik nog steeds niet zo goed waarom mensen dingen wel of niet doen. Maar ik kan het beter loslaten. Ik heb een kleintje waar ik alles uit wil halen , elke seconde dat ik bij hem ben. Dus nu in plaats van me te irriteren laat ik deze mensen niet meer mijn dag verpesten, ik laat ze gewoon links liggen. Toon jij geen interesse in mij en/of mijn gezin ? Prima , doei dan ! Ik besef me sinds ik moeder ben alleen nog maar meer dat ik alleen mijn gezinnetje nodig heb ! En mensen die wel iets toevoegen in mijn leven , die kies ik zelf uit 🙂

Multitasken

Ik had het net al over plannen, maar ook in multitasken ga ik met sprongen vooruit. Jayden eten geven en tussendoor zelf ook eten. Of koken en dan heen en weer rennen met drinken en koekjes. En dingen met een arm doen, dat is ook zo’n ding ! Tegenwoordig kan ik ( bijna ) alles met 1 arm. Jayden op de ene arm en de rest doen met de andere , geen probleem !

Slechte vriendin

Ja , ik moet eerlijk toegeven dat ik sinds ik mama ben geworden mezelf een slechte vriendin moet noemen. Dus voor al mijn lieve vriendinnen die dit lezen : SORRY ! Het gaat niet expres, maar het mama zijn en daarnaast werken en alles slokt veel ( alle ) tijd op ! En door alle drukte, vergeet ik vaak dat ik ook nog gewoon Jennifer de vriendin ben. Dus bij deze Thnx lieve vriendinnen MI, MA & SA voor jullie support tijdens mijn event ! En lieve SH. we moeten snel weer sushi gaan eten ! 😘

Meer begrip voor mijn ouders

Dit begrip komt denk ik niet alleen door het feit dat ik zelf mama ben, maar ook omdat ik ouder en soort van verstandiger word. Ik wil er liever nog niet aan denken dat Jayden straks ook voor het eerst op date gaat met een meisje , niet opneemt en vervolgens 2 uur te laat thuiskomt. Sorry mam en pap ! Maar eigenlijk heb ik dit begrip tegenwoordig ook vaak in de winkel. Bij mij in de winkel komen oa veel puberende 14/15 jarige meisjes. En ( je hebt het zelf ook gedaan !) die doen soms heel lelijk tegen hun moeder. Nu ik ouder , wijzer en zelf mama ben zie ik dat hun moeders het alleen maar heel goed bedoelen. En spreken deze moeders hun struggles ook naar mij uit. Ik voel soms echt een schuldgevoel , en weet dat ik ook soms zo lelijk heb gedaan. En ik stel de moeders altijd even gerust, want dit komt weer goed met de jaren !

Meer over de toekomst nadenken

Waar ik 2 jaar geleden de brieven over mijn pensioen opende en in mijn map deed zonder echt goed te lezen. En dat mijn moeder toen ik uit huis ging mijn uitvaartverzekering overzetten , daar denk ik nu meer over na. Ik wil dat dingen goed geregeld zijn voor Jayden. Stel er gebeurd iets met mij en Willem, dan wil ik zeker weten dat Jayden naar mijn ouders gaat en nergens anders terecht komt. En als er iets met mij gebeurd wil ik niet dat hij zijn spaargeld moet gebruiken om mijn begrafenis te betalen, maar dat hij zich hier nooit druk om hoeft te maken en alles geregeld is. Sparen voor Jayden doen zowel wij als mijn ouders elke maand, zodat hij straks genoeg centjes heeft om een huis aan te betalen. Ja sinds ik moeder ben denk ik meer over de toekomst na, in sommige zaken mag ik me nog wel meer verdiepen. Op de site van how 2 spendit worden dit soort onderwerpen , zoals pensioenen of spaarrekeningen duidelijk en makkelijk uitgelegd. Dit lees ik graag om mezelf meer te verdiepen in later.

Wat niet veranderd is

Wat niet veranderd is, is het feit dat ik ook nog steeds Jennifer ben en graag mijn eigen ding heb. Zo werk ik nog steeds 4 dagen ( wel 1 diagje minder) als Shopmanager en heb ik de blog en webshop. Ik vind het fijn om ook mijn eigen dingen te kunnen hebben naast het moederschap. Gewoon iets waar ik ook mijn ei in kwijt kan. Nee mij moet je niet de hele dag thuis neerzetten !

One thought on “Wat het moederschap aan mij veranderd heeft 

Geef een reactie

