Mama, manager & Jennifer 

Als werkende en bloggende mama met webshop kom ik soms handjes en tijd te kort. Maar toch houd ik alle ballen hoog en combineer ik alles. En ik moet zeggen ; dat gaat me goed af ! In de blog van vandaag vertel ik je hoe ik alles combineer !

Plannen

Plannen, plannen & plannen. Dat is het toverwoord. Ik was al goed in plannen, maar nu ik mama ben nog veel beter ! Ik probeer zoveel mogelijk vooruit te denken en doen. Moeten we er vroeg uit ? Dan leg ik alvast alle kleertjes , van zowel Jayden als mama klaar. Ik pak de tas die mee moet naar oma of de opvang alvast in. Wanneer je vooruit plant en denkt voorkom je zoveel onnodige stress.

Dit plannen doe ik thuis, maar ook op mijn werk heb ik hier veel voordeel van ! Mijn baas zei ooit ; vrouwen zijn goede shopmanagers, maar mama’s nog betere. En nu snap ik helemaal waarom ! Het vooruit plannen neem ik vanuit huis mee naar de winkel en ook daar plan ik vooruit. Hierdoor haal ik altijd mijn deadlines en heb ik ( bijna ) nooit stress. En ik kan je verklappen, die onnodige stress kan je heel goed missen !
Plannen kun je leren !

Is al dat plannen niet je ding ? En kom je vaak toch in de knoop ? Hier 5 tips om goed te plannen ;

– To do list. Maak een lijstje met alle taken die je moet/wil doen. Op deze manier is je hoofd leeg, vergeet je niets en vink je af wat je al gedaan hebt. Prioriteiten ? Geef na het maken van je to do alle taken een nummer op volgorde van belangrijkheid. Zo voer je de taken die gedaan moeten worden sowieso uit en zie je wat er daarna overblijft. De overblijvende taken kun je ook weer doorschuiven naar de to do van morgen. En nu denk je vast ; een to do op het werk is super handig ! Maar thuis ? Ja ! Het fijne is , wanneer je alles opschrijft is het uit je hoofd ! En dat geeft rust.

– Combineren. Vaak combineer ik dingen die gedaan moeten worden. Wanneer ik aan het koken ben ruim ik bijvoorbeeld vaak de vaatwasser in of uit. Of wanneer ik van en naar de winkel loop , pleeg ik vaak telefoontjes die afgehandeld moeten worden. En deze blog die je nu leest ? Schreef ik in bad 😉

– Voorwerk. Wanneer je tijd over hebt kun je soms ook vooruit werken. Als ik een dag meer tijd heb dan schrijf ik soms een paar blogs vooruit ( het geheim is onthuld ;)) Zo heb ik altijd genoeg blogs op voorraad voor momenten dat ik wat minder tijd hebt. Dit zelfde geld voor het s’avonds klaarleggen van kleding of inpakken van tassen. Alles wat je vooraf kan doen is alvast maar gedaan !

– Wees realistisch. Mijn valkuil kan zijn dat ik teveel wil en dan dingen niet meer zie. Wees realistisch met wat je wil doen op een dag. Er zitten maar 24 uur in een dag en je hebt maar 2 handen. Wanneer je teveel van jezelf wil of verwacht gebeuren dingen maar half of je hebt geen aandacht voor andere ook belangrijke dingen.

– Vraag om hulp en delegeer. Tuurlijk kun jij alles het beste ( dat denk ik ook altijd ) maar geloof me anderen mensen kunnen ook dingen. Vragen om hulp is soms lastig maar wanneer je het doet ook zo fijn. Zo heb jij alles gedaan en onder controle en meer tijd voor andere en leukere dingen !

Geen ‘verplichtingen’ die niet verplicht zijn

Wat ook heel fijn is dat ik niet de druk tot bepaalde verplichtingen voel. Dit ligt natuurlijk ook deels aan je persoonlijkheid en is wat moeilijker te veranderen. Wanneer je de hele week druk bent geweest is het heerlijk om op zondag lekker in je pyama met het hele gezin op de bank te hangen. Doe dit ook ! Vaak voelen ouders de druk van de verplichte bezoekjes aan familie, dit is geen verplichting. Als jij het druk hebt gehad, wil rusten of moe bent vertel ze dit gewoon. De telefoon en deur werkt 2 kanten op ! Voel je dus zeker niet verplicht om elke week langs te gaan, te bellen of berichten te sturen want dit kunnen zij ook doen. En daarnaast zijn er natuurlijk nog 1000 dingen te verzinnen die ‘verplicht’ zijn of zo horen. Doe wat voor jou het fijnste is en probeer je niet in 20 bochten te wringen, hier word je alleen zelf maar ongelukkiger van.

img_7032
Nee zeggen

Soms vergeten we het maar Nee is ook een antwoord. En dit antwoord mag je zeker ook gebruiken ! Vroeger was ik snel geneigd , vooral op mijn werk, om overal ja op te zeggen en iedereen te helpen. Maar de keerzijde was dat ik hierdoor zelf in de problemen kwam. Ik haalde mijn deadlines niet of kreeg mijn eigen taken niet af. Denk dus goed na voor je ja zegt, vraag desnoods meer tijd voor je antwoord. Zeg dat je er even over nadenkt en later op terug komt, en zet dan alles op een rijtje. Is het realistisch wat je wil doen en komt je eigen planning niet in de war ? En lukt het niet ? Dan lukt het niet , dan zeg je nee.

Laat het los, laat het gaan !

Ja, deze regel uit de bekende Disney film is helemaal waar ! Stress niet te veel en maak je niet te druk. Als ik iets de laatste jaren heb geleerd is het om dingen van me af te zetten. Je kunt je niet overal druk over maken en je kunt de hele wereld niet redden. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo , en is het echt zo’n ramp als dat wasje morgen gedraaid word of die dingen die nog op tafel liggen er morgen nog liggen ?

Geef een reactie

