Naar de kinderopvang

Er komt een tijd dat er weer gewerkt moet worden na je verlof. Hebben jullie er al over nagedacht waar jullie kindje dan heengaat ? Jayden gaat o.a. naar de kinderopvang. Waar wij op gelet hebben, en hoe de eerste keer was lees je in deze blog.

 Waarom kinderopvang ?

Natuurlijk hebben wij tijdens de zwangerschap al nagedacht over waar Jayden heengaat als wij beide moeten werken. Mijn ouders gaan oppassen maar ook zij werken allebei. De keuze om voor een kinderopvang te kiezen was dus snel gemaakt. Naast het feit dat Jayden ergens heen moet wanneer wij moeten werken ben ik van mening dat de kinderopvang heel goed is voor een kind. Hier leren ze naar mijn idee heel veel ! Ze spelen samen met andere kindjes, leren sociaal te zijn, dat je moet delen en dat je niet altijd alle aandacht kan krijgen. Daarnaast denk ik wanneer een kindje gewend is naar de opvang te gaan de overstap naar de basisschool minder heftig is. Met al deze voordelen was de keuze voor kinderopvang dus al snel gemaakt. Binnen mijn omging heb ik ook veel goed gehoord over opvang , dit maakte onze keuze alleen nog maar duidelijker.

Keuze van de opvang

Er is veel keuze in kinderopvang. Voor ons was de keuze snel gemaakt, de KOM ( kinderopvang op maat) in Bergen op Zoom. Het fijne aan deze opvang is dat deze in mijn oude basisschool zit. Voor mij is dit een hele fijne en vertrouwde omgeving waar ik mijn kindje graag naartoe breng. Daarnaast wonen mijn ouders hier ook vlakbij, wat ook weer heel handig is met brengen en ophalen mocht dit nodig zijn.

Bij deze opvang werken ze met kleine groepjes en zoveel mogelijk vaste leidsters. Dit geeft mij het gevoel dat Jayden genoeg aandacht krijgt, maar ook herkenning heeft. Ook wordt er heel veel gedaan met de kindjes bij deze opvang. Naar de kinderboerderij, naar de speeltuin, muziekles. En er hangt een leuke en gezellige sfeer. Dit is ook iets wat ik belangrijk vind, het moet leuk zijn voor je kindje om naar de opvang te gaan. En de dames die hier werken zijn super leuk en enthousiast met de kindjes !

Natuurlijk zijn de kosten van een opvang ook niet onbelangrijk. Soms kunnen de tarieven best uit elkaar liggen. Maar vaak zijn er ook een aantal dingen inbegrepen. Bij onze opvang zijn o.a. voeding en luiers inbegrepen. Kijk, reken en vergelijk.

IMG_5797

Wennen

Twee weken geleden zijn we dan ook voor het eerst een paar uurtjes gaan wennen. Vooraf had ik verwacht dat ik het heel moeilijk zou vinden hem achter te laten. Maar dit viel 100% mee ! Vooraf hebben we een intake gesprek gehad en door de duidelijke uitleg en het zien hoe er met de kindjes word omgegaan had ik een heel fijn gevoel. Ik ging met een gerust hart naar huis en heb me geen moment zorgen gemaakt. Dat Jayden breeduit zat te lachen toen we hem op gingen halen gaf mij de geruststelling dat hij het prima naar zijn zin heeft daar ! En een heel leuk extraatje was dat hij zijn eerste cadeau voor mijn verjaardag heeft gemaakt tijdens het wennen !

Planning

Ja het is een hele planning bij ons thuis ! Met wisselende en vaak onzekere roosters en onregelmatige werktijden is het even puzzelen heb ik gemerkt. Maar we zijn eruit gekomen. Om deze reden hebben we wel een flexibel abonnement genomen bij de opvang. Wanneer het mogelijk is kan je wel beter een vaste dag kiezen, dat schilt vaak veel geld ! Leg alle roosters en planningen naast elkaar en ga puzzelen. Bij onze opvang is mij verteld dat ze eigenlijk nog nooit nee hebben hoeven zeggen, dat is een hele geruststelling met de planning hier ! Mijn advies is wel wanneer het mogelijk is zoveel mogelijk voor vaste dagen te kiezen, zowel bij de opvang als bij oma en opa. Dit geeft voor iedereen de meeste duidelijkheid, en voorkomt verwarring. Handig koop een familieplanner op alles op te schrijven, dit voorkomt onduidelijkheid !

Kinderopvangtoeslag

Kinderopvang  is vrij prijzig ! Het fijne is wel wanneer je werkt, en je kindje naar de opvang gaat je vaak kinderopvangtoeslag aan kan vragen. Er zijn wel een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen. Maar wanneer je hieraan voldoet krijg je dus een deel van de kosten voor de opvang vergoed. Per kind kun je voor maximaal 230 uur per maand toeslag krijgen. Er zit wel een maximum aan het uurtarief, bij een dagopvang is dit € 6,89. Dit betekend wanneer je meer betaalt dan dit maximum tarief je voor de kosten hierboven geen toeslag ontvangt.

Benieuwd of jullie ook recht hebben op toeslag ? Maak hier een proefberekening.

Handige tip : Wij hebben dit oppas en crèche boekje voor Jayden gekocht, hier schrijven zowel de opvang als opa en oma alles in. Hierin kunnen wij dan aan het einde van de dag zien hoeveel hij gegeten/gedronken heeft, maar ook wat hij die dag heeft gedaan. Super leuk !  

One thought on “Naar de kinderopvang

Geef een reactie

