Eten & Drinken tijdens je zwangerschap

Wanneer je zwanger bent is er veel waar je aan moet denken en rekening mee moet houden. Wat mag je wel eten en wat absoluut niet ? Ik heb het voor je op een rijtje gezet.

Wel of niet eten ?

Natuurlijk is het op de eerste plaats heel belangrijk voor zowel jou als je kindje dat je gezond en voldoende eet. Maar er zijn ook een aantal producten waar je mee op moet passen of die je beter helemaal niet kan eten ! Ik heb ze voor jou op een rij gezet :

Vitamine A

Dit zit in lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes hiermee.

Alcohol

Dit is schadelijk voor je ongeboren kind. Je kindje kan hier bijvoorbeeld hersenproblemen aan overhouden. Drink daarom geen alcohol tijdens je zwangerschap.

        

Cafeïne

Cafeïne komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. Wanneer je dit drink is er een verhoogde kans op een miskraam of op een te laag geboortegewicht. Het Voedingscentrum adviseert de inname van cafeïne te beperken tot maximaal 200 milligram per dag. Dat is 1 kopje koffie of 3 koppen thee of 2 glazen cola. Cafeïnevrije koffie kun je zoveel als je wil drinken!

Rauwe eieren

Hier kunnen salmonellabacteriën in zitten. In zelfgemaakte mayonaise en zelfgemaakt ijs zitten vaak rauwe eieren.

Rauwe producten

Rauw of half rauw vlees en rauwe vis. Hierin kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen. Pas dus op met filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is. Let ook op met verpakte gerookte of rauwe vis, zoals gerookte zalm en makreel. 

Roofvissen

Zoals tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en koningsmakreel. Deze vissen bevatten veel kwik en dioxines, en dit kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kun je dus gewoon eten. Tijdens je zwangerschap kun je heel goed vette vis eten: dit is zelfs super gezond. Maar eet het liever niet meer dan twee keer per week. Als je te vaak vis eet, kun je te veel dioxines binnenkrijgen. Dioxines zijn giftige stoffen die in vis kunnen zitten.

Rauwmelkse kazen

Hiermee worden zachte kazen bedoeld, zoals camembert en brie. Ze kunnen worden gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet zijn met de listeriabacterie. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk kun je wel eten. Net als harde Nederlandse kazen.

Vitamine A

In lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit. 

Flickr_-_cyclonebill_-_Poletter_(3)

Drop

In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) of zoethoutthee kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen. 

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten

Pas op met kruiden want sommige zijn schadelijk voor je ongeboren kindje. Neem bijvoorbeeld liever geen kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden. Neem ook geen kalebaskalk (pimba). Normaal gebruik van de volgende kruiden kan geen kwaad: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en pepe.

In balans

Zorg er tijdens je zwangerschap voor dat je gezond eet. Je hoeft echt niet voor 2 te eten, maar zorg ook dat je niet afvalt. Wanneer je gezond eet en genoeg vitamines en voedingsstoffen binnen krijgt is het ook niet nodig om extra vitamines te slikken.  Heb je veel last van klachten als misselijkheid en maagzuur ? Verdeel je maaltijden dan in kleinere porties over de dag. Zorg ook dat je minimaal 1,5 drinkt en voldoende beweegt, dit is ook goed voor je stoelgang.

Gezonde recepten

Vind je het lastig om gezond te eten ? Nutricia heeft een aantal gezonde recepten op een rij gezet voor tijdens je zwangerschap !

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s