Hoera, je bent zwanger !

Je bent overtijd en hebt het vermoeden dat je zwanger bent. In deze blog vertel ik je alles over het doen van een zwangerschapstest. Wat moet je doen als deze positief is ? En waar let je op bij het uitzoeken van een verloskundige. Ook heb ik de meest voorkomende kwaaltjes op een rij gezet voor je ! 

Wanneer testen ? 

Ik weet het, ik ken het, je wil het liefste dezelfde dag dat je ongesteldheid uitblijft nog een test doen. Maar het beste is toch echt om een paar dagen te wachten. Een zwangerschapstest baseert de uitslag namelijk op de hoogte van het HCG hormoon. Iedere dag dat je overtijd bent krijg je meer van dit hormoon. De meeste testen kunnen dit hormoon al oppikken als je een dag overtijd bent. Wanneer je gaat testen kun je dit het beste met je ochtend urine doen. Deze is het sterkst geconcentreerd en hier zit dus het meeste van dit hormoon in. 

Zwangerschapstest 

Er zijn veel verschillende testen te koop. Deze koop je heel makkelijk gewoon bij de apotheek, drogist of supermarkt. Zelf vond ik de clearblue test heel fijn, geen gedoe met streepjes etc. Er staat gewoon heel duidelijk Zwanger of Niet zwanger.

Er bestaat geen twijfel , bij zwanger of zelfs bij lichte streepjes ben je echt zwanger.  Let wel op : wanneer je de test hebt gedaan voor je ongesteld moest worden, hier heb je ook speciale testen voor, is er nog steeds een kans dat je ongesteld word. 

Positieve test, en nu ? 

Gefeliciteerd je bent zwanger ! Zelf ben ik na mijn positieve test even langs de huisarts gegaan, er is bloed afgenomen en dit bevestigde nogmaals dat ik toch echt zwanger was ! Het is ook handig wanneer je huisarts op de hoogte is van je zwangerschap , mocht je eventuele klachten krijgen. Nu je zwanger bent zal je , wanneer je dit nog niet gedaan hebt, een aantal dingen moeten aanpassen. Begin met het slikken van foliumzuur. Drink geen alcohol meer en stop met roken. Eet gezond, en let op wat je wel en niet mag eten. In de TBT van volgende week vertel ik je wat je beter niet meer kunt eten. 

De verloskundige 

Na een positieve test is het tijd om op zoek te gaan naar een verloskundige. Waar let je op bij deze keuze ? Voor mij was het heel fijn dat onze verloskundige in het ziekenhuis zat, hier wilde ik ook gaan bevallen. En daarnaast is dit op 5 minuten afstand van ons huis, dat is ook wel heel handig ! Maar je moet vooral een positief gevoel hebben bij de verloskundige. Je zal deze vaak bezoeken, en zij zal (als alles goed gaat  )ook je valling begeleiden. 

Wij hebben gekozen voor de samenwerkende verloskundigen. Dit zijn 5 verloskundigen die samenwerken in 1 praktijk. Na het bekijken van de website en het zien van de enthousiaste dames had ik er gelijk vertrouwen in ! Een voordeel voor ons (drukke planning ) was dat zij 5 dagen in de week spreekuur hebben incl. een avondspreekuur. Kijk vooral naar wat voor jullie handig en praktisch is. Meer over de verloskundige en de eerste afspraak lees je volgende week ! 

   

De eerste zwangerschapskwaaltjes

Wanneer je zwanger bent zal je waarschijnlijk last krijgen van de eerste pijntjes en kwaaltjes. Natuurlijk verschilt het per persoon hoeveel last je hiervan hebt. Hieronder heb ik de meest voorkomende kwaaltjes op een rij gezet : 

Misselijkheid 

De meest bekende natuurlijk ! Vaak hoor je dat de meeste vrouwen hier in de ochtend last van hebben, maar in de praktijk blijkt dat deze misselijkheid vaak de hele dag duurt. Zelf heb ik hier ook veel last van gehad ! Tot ongeveer 14 weken hing ik elke ochtend boven de pot 😉 en vaak in de middag ook nog wel een paar keer. Op internet komen verschillende adviezen voorbij , eet eerst rustig wat kleins en blijf in bed liggen bijvoorbeeld. Bij mij hielp eerlijk gezegd geen van deze adviezen. Mijn tip is dan ook : even doorzetten , het is voor een goed doel en het gaat van de een op de andere dag vaak over. Dit geloof je nu niet, maar geloof me het is echt waar !

Moeheid 

Je lichaam veranderd en dit kan heel vermoeiend zijn ! Het is dus heel normaal wanneer je moe en uitgeput bent. Vaak houdt de moeheid de eerste 3 maanden aan en verdwijnt daarna vanzelf weer. De moeheid komt aan het einde wel weer terug, wanneer je de hele dag met die dikke buik moet rondlopen 😉

Hoofdpijn 

Hoofdpijn komt vaak voor in het begin van de zwangerschap. De kans is groot dat je langer en heftigere hoofdpijn hebt dan normaal. Let wel op met het innemen van aspirines, te veel is slecht voor je baby. 

Gevoelige borsten 

Vaak is dit een van de eerste symptomen waardoor vrouwen merken dat ze zwanger zijn. Wanneer je zwanger bent verbeterd de doorbloeding van de borsten, hierdoor worden deze gevoeliger dan normaal. Ook kun je hierdoor donkerdere tepels krijgen en meer adertjes zien. 

Extra plassen 

Rennen ! Ik bleef maar plassen tijdens mijn zwagerschap. Doordat je baarmoeder begint met groeien drukt deze tegen de blaas aan. Daarom moet je dus vaker plassen. 

Emotioneel 

De hormonen gieren door je lichaam wanneer je zwanger bent. Her is dus goed mogelijk dat je emotioneler bent dan normaal. Word je opeens kwaad om niets, of barst je uit het niets in tranen uit ? Het hoort er allemaal bij ! 

Rugpijn 

Aan het begin van je zwangerschap kun je vooral last hebben van de  onderste helft van je rug. Later kan dit weer terug komen door de grote van je buik en al het gewicht wat je mee moet slepen 😉

Volgende week 

In de TBT van volgende week vind je een overzicht van wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap en vertel ik je alles over de eerste afspraak bij de verloskundige en de eerste echo ! En weten jullie al hoe je jullie zwangerschap bekend gaan maken ? Volgende week mijn tips en ervaring hiermee. 

Geef een reactie

