Wanneer opa & oma ver weg wonen…..

Wat als opa & oma ver weg wonen of zelfs helemaal in het buitenland wonen ?  We hebben natuurlijk Skype en Facetime , maar hoe zorg je ervoor dat de band tussen je kindje en opa of oma goed blijft ? In deze blog vind je de verhalen van 9 vrouwen die hier ervaring mee hebben en deze samen met hun tips met jou willen delen.

Mama 1 heeft 3 kindjes van 1,4 en 6 jaar. De oma van haar kindjes woont op 200 km afstand. 

Ik probeer altijd om tussen de 1 en 3 keer per maand met de kindjes naar mijn moeder te rijden. Ze zijn echt gek op oma ! Bij oma mag alles ! Natuurlijk is het voor mij ook altijd weer thuiskomen. De autorit van 2 uur ben ik inmiddels gewend en vind ik geen probleem meer. En als we toch bij oma in België zijn doen we meteen wat boodschappen, de kindjes zijn dol op Belgisch beleg ! 😉 Veel vriendinnen doe nog daar wonen hebben kindjes van dezelfde leeftijd. Het is dus erg leuk dat ze ook samen kunnen opgroeien, net als hun moeders deden. Verder bellen we bijna dagelijks met oma, we sturen haar spraakberichten via whatsapp en heel soms sturen we met de post een tekening op. En wanneer een van de kindjes jarig is of als we iets leuks hebben gedaan sturen we oma ook altijd een foto. 

Mama 2 heeft een zoontje van 5 maanden, zijn oma woont in Spanje en opa in Frankrijk. 

Na de geboorte van mijn zoontje is mijn schoonmoeder naar ons toegekomen. Ik heb geen goede band met haar, maar in het ziekenhuis leek alles tip top. Totdat ze een maand later weer over kwam en bij ons bleef logeren. Ze bemoeide zich met alles, en niets wat ik deed was goed. Eerlijk gezegd was ik het toen echt beu, ze is toen ook vervroegd naar Spanje terug gegaan. Sindsdien heb ik haar niet meer gesproken. Met mijn man belt ze wel 2 keer per week via FaceTime. Ik heb er geen last van, maar voor mijn zoontje vind ik het jammer dat hij zijn oma zo weinig ziet. Zijn opa woont in Frankrijk, en die komt regelmatig eens langsrijden en belt bijna elke dag. 

Ik merk dat mijn zoontje nu ook gezichten gaat herkennen. Mijn ouders, die om de hoek wonen, herkent hij al heel goed ! Helaas zal hij zijn andere opa en oma waarschijnlijk niet herkennen als hij ze ziet. Ik denk dat ze ook niet echt een goede band op kunnen bouwen met hem, het zijn eigenlijk vreemde voor hem. 

Mama 3 heeft een zoontje van 3 maanden, opa en oma en het grootste deel van de familie wonen in China. 

Zelf kom ik ook uit China, toen ik klein was ben ik met mijn ouders en zussen hierheen verhuisd. Mijn eigen opa en oma, tantes etc. wonen ook allemaal nog daar. Zelf gaan wij meestal elke 2 jaar iedereen bezoeken. Mijn schoonouders missen hun kleinzoon heel erg. We proberen zoveel mogelijk contact te houden door te bellen en via FaceTime te bellen. Dit is soms nog eek even puzzelen want het tijdsverschil is 6 of 7 uur ( hangt af van de zomer en winter tijd ). Hij herkent zijn oma en opa al wel, hij lacht altijd als hij ze in beeld ziet. Ik heb veel steun aan mijn ouders en 2 zussen zij helpen me meestal. Ook krijgen we veel hulp van de meter van ons kindje, als we geen babysitter hebben springt hij vaak even binnen. 

Mijn tip aan andere ouders is  : probeer zoveel mogelijk te bellen en contact te houden, anders weet je kindje straks helemaal niet wie zijn oma en opa zijn. 

Mama 4 heeft een zoontje van 3,5 en is zwanger van een dochter. Opa woont in Duitsland. 

We zijn het in inmiddels wel een beetje gewend dat opa ver weg woont. Hij woont al 26 jaar in Duitsland, mijn zoontje weet dus niet beter. Het meeste missen we het menselijke contact, een knuffel of kus geven gaat niet. Gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk qua contact. We bellen, sms’en en Skypen veel. En als opa in het land is gaan we altijd even langs en samen wat leuks doen. Mijn zoontje gaat direct naar opa toe als hij hem ziet, dan bestaan papa en mama niet meer ! Mijn ouders zijn gescheiden en met mijn  moeder heeft hij niet zo’n goede band. De afstand maakt dus bij ons niet het verschil om een goede band te hebben. 

Mijn tip voor andere ouders is om zoveel mogelijk contact te houden. Wij laten vaak foto’s zien aan mijn zoontje en vragen wie het is. Ik probeer hem er zoveel mogelijk bij te betrekken. 

human-769025_960_720.jpg

Mama 5 heeft twee kindjes van 3 en 1,5 jaar.  Opa en oma wonen 138 km verderop.

Voor ons is de afstand best goed te doen. We doen allemaal onze uiterste best om zeker 2 keer in de maand af te spreken. We wisselen steeds af wie naar wie komt, en de kindjes blijven weleens een weekendje daar slapen. Ook FaceTimen we om de 2 à 3 dagen met opa en oma. 

De andere opa en oma wonen hier om de hoek, deze zien ze bijna dagelijks. Het schooltje van mijn dochter is maar een paar huizen bij ze vandaan. Onze oudste dochter heeft wel een sterkere band met opa en oma die hier wonen. Zelfs als de opa en oma van ver op bezoek zijn ,dan zal ze toch eerder naar haar oma die hier woont gaan.  

Mijn tip voor andere ouders is om zeker 1 keer in de maand af te spreken. En zeker een paar keer te bellen, dit doet zowel ze kindjes als opa en oma veel plezier. 

Mama 6 heeft twee kindjes, de oudste is 8 jaar en de kleinste is nog maar 5 maanden.  Opa en oma zijn twee jaar geleden 115 km verderop gaan wonen. 

Zelf vind ik het echt verschrikkelijk dat opa en oma zo ver weg wonen. Er valt ook veel steun weg vind ik. Mijn oudste dochter is altijd heel veel bij haar opa en oma geweest, en ineens was die band verbroken door de verhuizing. Hierdoor heeft mijn dochter nu best een moeilijk karakter. Mijn vader en zijn partner zijn destijds uit elkaar gegaan, de partner was mijn stiefmoeder dus dit contact verwatert dan helaas. 

In de vakantie gaat mijn dochter weleens een weekje bij haar opa logeren , zodat ze toch goed contact houden. Alle opa’s en oma’s die dichtbij wonen zagen we sowieso al minder en daar had mijn dochter dus ook al een mindere band mee. Daarom was het ook heel erg voor haar dat de opa en oma waar ze wel close mee was weg gingen. 

Mijn tip voor andere ouders is om zoveel mogelijk tijd met elkaar in te plannen. Wij gaan regelmatig een weekendje naar opa toe en komen dan allemaal samen. 

Mama 7 is mama van een jongetje van 5 jaar. Haar ouders zijn gescheiden en wonen beide 100 km bij haar vandaan. 

Ik mis mijn ouders zeker ! Ik mis ook hun hulp. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld minder oppas, je bent toch geneigd je kindje naar je eigen ouders of zus te willen brengen. Of de kleine dingen zoals mijn zoontje even uit school halen of mee naar zwemles gaan is ook niet vanzelfsprekend. 

Nu mijn zoontje wat ouder is vraagt hij zelf ook vaak of hij zijn oma en opa mag bellen. Of hij belt via FaceTime zonder dat wij het weten !  

In het begin wilde ik geen andere visite wanneer mijn vader en stiefmoeder of zus langskwamen. Ik wilde graag dat zij even alleen konden zijn met ons. Maar door de jaren heen heb ik gemerkt dat ondanks de afstand hij heel goed weet wie er belangrijk zijn in zijn leven. Hij is gek op mijn vader en mijn zus !  Mijn moeder heeft vroeger wel hier gewoond, vanaf zijn geboorte tot hij 3,5 was. Hij was daar zeker 1-2 keer per week en als wij weg gingen bleef hij daar slapen. 

Ik denk dat er ook veel verschil zit in de persoonlijkheid van het kindje hoe deze met de afstand omgaat. En natuurlijk aan de ouders en hoe zij alles meegeven aan de opa’s en oma’s. Mijn kind houd van elke opa evenveel, terwijl hij de ene wel 3-4 keer per week ziet. 

Mama 8 is een mama to be ! Ze is momenteel 21 weken zwanger van haar eerste kindje. Haar moeder woont op 75 km afstand. 

Ik probeer mijn moeder wel bij mijn zwangerschap te betrekken, maar ze is zelf redelijk afstandelijk. Ik ga regelmatig naar haar toe, maar ze zou naar mijn idee wel wat meer moeite mogen doen. Zo wil ze bijvoorbeeld nooit mee naar mijn echo’s.  We zijn zelf ook niet heel hecht, maar ze heeft wel gezegd dat ze deze kant op komt zodra ik ga bevallen. Mijn schoonouders zijn wel meer betrokken, maar wij betrekken hen er zelf ook wel meer bij. 

Als ons kindje geboren is wil ik wel veel bij mijn moeder langsgaan , mits het mogelijk is qua vervoer. Maar ze kan zelf ook veel langskomen, dat hangt dus ook van haar af. Misschien dat ze wel veranderd als de kleine is geboren. 

A. Is nog geen mama, maar woont samen en wil in de toekomst graag kindjes. Haar vader en stiefmoeder wonen 240 km bij haar vandaan. Met haar moeder heeft ze weinig contact. 

Ik denk dat het voor mij lastig wordt om mijn ouders erbij te betrekken op het moment dat ik zwanger ben, omdat ze zo ver weg wonen. Maar ik zou toch willen proberen om  elkaar tenminste 1 keer per maand te zien, omdat ik mijn kindje wel een band met zijn opa en oma gun. 

Het allerbelangrijkste is voor mij dat je zelf je familie kiest. Ik zou mijn beste vriendin net zo graag bij mijn bevalling hebben als mijn stiefmoeder.  En wat betreft mijn moeder : ik vind niet dat onze problemen in de weg moeten staan. Er moet altijd een kans zijn om een band tussen een kind en zijn oma/opa op te bouwen. Dan moet je de problemen gewoon even opzij zetten en een uurtje of twee de schone schijn ophouden. 

One thought on “Wanneer opa & oma ver weg wonen…..

Geef een reactie

