We gaan het proberen : zwanger worden

Het is weer TBT ! Dat betekend dat we het weer gaan hebben over zwanger worden , zwanger zijn en bevallen. Vorige week heb ik jullie verteld over het besluit om aan kinderen te gaan beginnen en deze week ga ik jullie meer vertellen over het zwanger worden. Waar moet je rekening mee houden ? In hoeverre moeten jullie je levensstijl aanpassen ? En wat als het niet lukt ?  

Levensstijl aanpassen

Wanneer jullie besloten hebben zwanger te willen worden, is het verstandig  je levensstijl aan te passen. Drink je veel ? Rook je ? Of gebruik je weleens drugs ? Dan is het heel belangrijk om nog voor je zwangerschap je levensstijl te veranderen. Dit klinkt makkelijker dan het is, maar het vergroot de kans op zowel snel zwanger worden als een gezond kindje.

Streef naar een gezond gewicht. Te licht of te zwaar zijn kan ook een negatieve invloed hebben op je vruchtbaarheid. Het is daarom belangrijk dat je nog voor je zwangerschap naar een gezond gewicht streeft. Daar hoort ook een gezonde voeding bij ! Het voedingscentrum heeft hiervoor een handig overzicht gemaakt , de schrijf van vijf.  Dit is een goede leidraad om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Het veranderen van je levensstijl kan lastig zijn. Je kunt hierbij natuurlijk altijd hulp vragen door even langs je huisarts te gaan of binnen je omgeving om hulp te vragen. Je kunt natuurlijk al eerder zwanger zijn dan je denkt, daarom is het heel belangrijk om al vooraf je levensstijl aan te passen. Dit kan namelijk een grote invloed hebben op zowel je vruchtbaarheid als de gezondheid van je kindje. Zelf ben ik bijvoorbeeld vooraf al op mijn voeding gaan letten. Geen sushi en geen rauw vlees zijn daar voorbeelden van.

Foliumzuur

Foliumzuur is een vitamine die goed is voor de gezondheid van je baby. Wanneer je 1 tablet per dag slikt is de kans kleiner dat je een kindje krijgt met een ernstige handicap, zoals een open ruggetje. Het duurt ongeveer 4 weken voordat je lichaam genoeg foliumzuur heeft opgebouwd, begin daarom meteen met slikken. De tabletten zijn niet schadelijk, je kunt ze dus gewoon blijven slikken. Foliumzuur is zonder recept bij de drogist of apotheek te koop.  Heb je eerder een kindje met een open ruggetje of open schedel gekregen ? Of heb je epilepsie ? Dan kan een hogere dosis aangeraden worden, overleg dit met je arts.

De beste tijd

Ongeveer halverwege je menstruatiecyclus ben je het meest vruchtbaar. Dit is rond de tijd dat de eisprong plaatsvind. Per maand heb je ongeveer 3 vruchtbare dagen : voor, op en een dag na de eisprong. Wil je de precieze dagen weten dan  kun je een vruchtbaarheidstest doen, deze koop je bij de apotheek of drogist. Op internet kun je aan de hand van je cyclus ook een berekening maken.  Ook al weet je de meest vruchtbare dagen, probeer het tussen de lakens wel spontaan te houden samen met je partner. Als je hier teveel op focust dan word het een ‘ moetje ‘ en dit is weer niet goed voor je relatie.

Hoelang duurt het ?

Jullie willen graag zwanger worden, maar hoelang duurt dit ? Dit is natuurlijk nooit exact te voorspellen, maar hieronder even een paar cijfers op een rij :

  • Tot je dertigste is de kans om zwanger te worden gemiddeld 15 % per maand
  • 30% van de vrouwen wordt binnen 3 maanden zwanger
  • 70 % van de vrouwen wordt binnen 6 maanden zwanger
  • Ruim 80 % wordt binnen een jaar zwanger
  • 90 % van de vrouwen wordt binnen 2 jaar zwanger
  • De kans op zwanger worden neemt tussen de 30 en 35 levensjaar met de helft af

Mijn eigen ervaring

Toen ik net gestopt was met de pil vond ik het wel heel spannend. Hoe lang zou het duren voordat ik zwanger ben ? En in je achterhoofd dacht ik ook , wat als het niet lukt ? Je hebt het nooit eerder geprobeerd, dus je weet nooit zeker of alles goed zit en of je zwanger kunt worden. Ik heb ook regelmatig zitten rekenen wanneer mijn meest vruchtbare dagen waren ! Vooraf had ik bedacht dat als ik me er zo min mogelijk op zou focussen en mee bezig zou zijn, het dan sneller/ makkelijker zou gaan. Ik denk altijd wanneer je iets te graag wil en hoopt, het dan uiteindelijk niet lukt. Ik kan je zeggen dit is bijna onmogelijk haha ! Ik was er toch elke maand weer mee bezig, wanneer moet ik ongesteld worden? En wanneer ik een dag over tijd was wilde ik eigenlijk het liefst al een test gaan halen ! Mijn advies is wel, probeer niet te veel hoop te hebben elke keer dan is de teleurstelling groter als je niet zwanger blijkt te zijn. Gelukkig voor ons was ik heel snel zwanger ! Ook vond ik het heel erg fijn dat ik met een paar vriendinnen had gedeeld dat we het gingen proberen. Hierdoor kon ik mijn verhaal steeds kwijt en adviezen vragen. Mijn gevoel zei ook wanneer ik het met vriendinnen zou delen deze het super tof zouden vinden, maar dat er geen druk achter zat. Hiermee bedoel ik wanneer je het tegen familie vertelt er toch meer druk achter zit omdat zij het net zo graag ( soms nog meer ) willen dan jij. Maar dit is heel persoonlijk en voor iedereen anders.

Wat als het niet lukt ?

Bij de helft van de vrouwen die zwanger probeert te worden lukt dit niet meteen. Wat kunnen de oorzaken hiervan zijn ? Wat kun je hieraan doen ? En wat zijn de alternatieven ? Hier ga ik je volgende week alles over vertellen in een nieuwe TBT : Zwanger worden, wat als het niet lukt ?

One thought on “We gaan het proberen : zwanger worden

Geef een reactie

